Få dit næste job gennem HK Hovedstaden

09. oktober 2014  |  HK/It, Medie & Kommunikation  |  Rani Bech

Tinna Kristensen var glad for at være medlem af HK it, medie og industri Hovedstaden, da hendes arbejdsplads gik konkurs. Det gav hende nemlig lige det, hun havde brug for til at kunne få et nyt job.

Ledige kender alt til pligtsamtalerne hos jobcentre og private aktører, som ikke kender dem, deres kompetencer eller den virksomhed, de senest var ansat i. Når kræfterne skal bruges på jobsøgning, er det rart at have nogen i ryggen, som kan hjælpe med det praktiske og som kender en på forhånd og dermed ved lige præcis, hvad der er brug for. Det var Tinna Kristensens oplevelse sidste efterår, da hendes arbejdsplads Pihl & Søn gik konkurs.

- Vi brugte nogle gamle it-systemer, og jeg havde længe godt kunnet tænke mig et kursus i både Excel og SAP. Hos Pihl & Søn var vi bagud med efteruddannelse. Så vores kompetencer var lige så forældede som systemerne. For at kunne få et nyt job, er det afgørende, at man også kan arbejde i de nyeste udgaver af systemerne, siger hun.
Det var især nødvendigt for Tinna Kristensen at få opdateret sine færdigheder i SAP. Så det var planen, at den pose penge, hun havde fået med til efteruddannelse, skulle bruges på det. Da kollegerne var i samme situation og talte med HK Hovedstaden om deres uddannelsesønsker, tilbød HK Hovedstaden at sammensætte lige præcis det kursusforløb, som lige præcis disse medlemmer havde brug for. Kommunen som ellers ville have købt et lignende tilbud hos en tilfældig privat aktør, valgte i stedet HK Hovedstadens skræddersyede løsning.

Alle fik nyt job
- Jeg var lykkelig for de kurser. Det betød, at vi alle fik mere undervisning i flere programmer, fordi vi kunne gå sammen om det. Og vi fik lige præcis de kurser, vi ønskede os, siger Tinna Kristensen.

Alle deltagere i kursusprogrammet var i nyt job fire måneder senere. Det er den slags erfaringer, der gør, at HK Hovedstaden nu vil være endnu bedre til at hjælpe endnu flere ledige i job og har oprettet Virksomheds- og kompetencecenteret, som bygger på tre ben; JobBørs, virksomhedskurser og outplacement (individuelle forløb for opsagte medarbejdere).

Hvis Tinna Kristensen igen skulle komme i samme situation ville hun ikke tøve med at benytte det nye center.

- Det er vigtigt at komme på benene igen hurtigt. Så det at komme ud og se nogle andre mennesker og få ny viden så hurtigt som muligt, betyder også, at man ikke kommer til at hænge fast i sofaen og miste sin selvtillid der. Det kunne nemt være sket for mig, hvis jeg skulle gå derhjemme, siger hun.

Virksomheds- og kompetencecenteret er allerede i gang og klar til at hjælpe dig i den situation, du er i. Det gælder både dig, der er på jobjagt, og dig der er i job og gerne vil give din karriere et boost. Det kan du læse mere om her:
www.hk.dk/vkc