OK15: KL bringer arbejdstid og seniordage i spil

09. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

De kommunale arbejdsgivere har netop præsenteret deres krav til de overenskomster, der forventes i hus i foråret 2015. HK Kommunal fastslår, at man kun kan sikre fremtidens nære velfærd gennem gensidig anerkendelse af rettigheder og pligter.

Arbejdstidsreglerne skal forenkles. Lønudviklingen skal følge udviklingen på det private arbejdsmarked. Seniordagene skal træde i kraft i en senere alder. Og medarbejdernes skal kompetenceudvikles. Det er nogle af omdrejningspunkterne i KL’s overenskomstoplæg, ’Velfærd i forandring’, der netop er blevet offentliggjort.

I HK Kommunal er formand, Bodil Otto, ikke overrasket over arbejdsgivernes prioriteringer, der ifølge formanden på flere felter kan danne udmærkede udgangspunkter for forhandling. Hun ser i særlig grad frem til at lægge arm med kommunerne om arbejdstidsreglerne.

- Jeg forstår, at KL ser muligheder for, at arbejdet kan tilrettelægges mere effektivt og fleksibelt. I HK Kommunal er vi bestemt indstillet på en fleksibel arbejdstilrettelæggelse. Problemet er imidlertid, at vores medlemmer allerede i dag er særdeles fleksible og omstillingsparate. Men som det også fremgår af de mange tilbagemeldinger, vi har fået gennem vores overenskomstkampagne, sker det ofte uden, at resurser og arbejdsopgaver matcher hinanden, siger Bodil Otto.

Gensidig fleksibilitet

Hun understreger, at også arbejdsgiverne bør udvise den fornødne fleksibilitet ved tilrettelæggelsen af arbejdet på den enkelte arbejdsplads blandt andet på en sådan måde, at medarbejderne bliver belønnet efter belastning og merarbejde. Og selv har indflydelse på tilrettelæggelsen.

- Fleksibiliteten bør naturligvis være gensidig. HK’ernes reelle indsats trænger til at blive anerkendt, synliggjort og honoreret. Kun gennem gensidig anerkendelse af rettigheder og pligter kan vi sammen sikre fremtidens nære velfærd og nogle attraktive arbejdspladser, lyder det fra formanden.

Købekraften skal sikres

Generelle lønforbedringer og reguleringsordning til alle bliver et andet centralt omdrejningspunkt i det kommende halve års livtag med de kommunale arbejdsgivere.

Målet er ifølge Bodil Otto at sikre HK’ernes købekraft, så der ikke bliver et misforhold mellem lønstigninger og leveomkostninger.

- Og vi skal følge med det private arbejdsmarked, hvor vi jo ikke er kommet foran, konstaterer formanden.

Seniorerne skal tilgodeses

Om KL’s udtrykte ønske om at begrænse adgangen til seniordage siger Bodil Otto:

- Det er et helt igennem galt signal at sende i en tid, hvor der om noget er fokus på at beholde borgerne længere på arbejdsmarkedet. Vi bør tværtimod sikre, at dygtige og erfarne seniorer kan blive fastholdt på et arbejdsmarked i hastig forandring gennem lidt kortere arbejdsdage, siger hun og fortsætter:

- Og KL’s udspil hænger da slet ikke sammen med, at seniorerne sammen med alle andre borgere ovenikøbet får flere og flere frivillige velfærdsopgaver at tage sig af.

Endeligt kvitterer HK Kommunals formand for, at KL har fokus på den fortsatte kompetenceudvikling af medarbejderne.

- Vi bidrager gerne med en udbygning af den kompetencefond, vi aftale ved sidste overenskomst. Tidssvarende kompetencer hos medarbejderne er ikke alene en gevinst for den enkelte arbejdsplads men for hele samfundet, fastslår Bodil Otto.

Følg med i OK15

Vi samler alt du har brug for at vide om dine overenskomstforhandlinger på vores temaside om OK15.

Find temasiden her.

OK15 HK Kommunal Overenskomst

Har du også læst...

Opgraderinger i jobindsatsen giver nye afkast

20. september 2017  | HK Kommunal

Stadig flere kommuner lykkes med at booste beskæftigelsesområdet. Senest har indsatsen mod ledighed båret frugt i Favrskov og Viborg.

PKA giver den højeste kontorente

20. september 2017  | HK Kommunal

Målt på forretning af pensionskonti ligger PKA nu i spidsen i Danmark. Forklaringen er en solid økonomi, og den høje kontorente på syv procent forventes at kunne fortsætte i de kommende fire år.

HK'ere og andre kommunalt ansatte arbejder gratis

20. september 2017  | HK Kommunal

Hver anden ansat i en kommune eller region tager ofte fritiden i brug for at kunne udføre jobbet tilfredsstillende.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK