Boligselskaberne skal tage flere elever

13. oktober 2014  |  HK Privat  |  Journalist Annemette Schou Refsgaard

En aftale mellem BL - Almene Boliger og HK/Privat skal bane vejen for, at der ansættes flere elever i den almennyttige boligsektor. Og så skal de uddannede HK’ere have et uddannelsesløft

Mange almennyttige boligforeninger er godkendt til at uddanne elever på HK-området, men færre bruger muligheden for at ansætte en elev. Ud af 93 godkendte foreninger er det kun 34, som har elever.

Den situation ærgrer både BL - Almene boliger, som er paraplyorganisation for boligforeningerne, og HK/Privat, som organiserer Hk’ere på boligområdet.

- Vi ved, at der mangler uddannelsespladser til de unge, der kommer ud fra erhvervsskolerne, og så kan vi se, at boligområdet har et kæmpe potentiale, der ikke bliver udnyttet, siger Marianne Vind, der er næstformand i HK/Privat og ansvarlig for uddannelsesområdet.

Rådgivning og hjælp til ansættelse af elever

For at få flere elever inden for boligområdet indgik HK/Privat og BL en aftale om at ansætte en uddannelsesambassadør, da overenskomsten blev fornyet i foråret.

Uddannelsesambassadøren får skrivebord og stol i BL’s hovedsæde, men kommer til at rejse rundt til boligforeningerne, se jobopslag.

Han eller hun skal rådgive boligforeningerne om, hvordan man griber elevansættelser an. Fx udarbejdelse af uddannelsesplaner, opgaven som uddannelsesansvarlig og samarbejdet med den lokale erhvervsskole.

- De praktiske krav til, hvad der skal til for at ansætte en elev kan i første omgang virke som en barriere. Men her kan uddannelsesambassadøren hjælpe med at få sat gang i processen. Og vigtigst: fortælle om den gevinst for arbejdspladsen, som en elev er. De kommer med den nyeste viden fra skolen og ser på opgaverne med helt friske øjne og kan give spændende input, forklarer Marianne Vind.

Kompetencefonden skal markedsføres

Ved siden at indsatsen for flere elever skal uddannelsesambassadøren også markedsføre overenskomstens kompetencefond.

Kompetencefonden giver alle HK’ere mulighed for at tage 14 dages uddannelse efter eget ønske hvert år, men for får benytter sig af muligheden.

- Alle job forandrer sig, og vi skal som medarbejdere løbende tilegne os nye kompetencer. Derfor er det så vigtigt, at vi får brugt de mange penge, der ligger i kompetencefonden, til at få gang i efter- og videreuddannelse af HK’erne, siger Marianne Vind.

Stillingen som uddannelsesambassadør er tidsbegrænset og løber fra 1. januar 2015 til 30. juni 2016. Herefter sætter BL og HK/Privat sig sammen for at evaluere, om indsatsen har haft den ønskede virkning.

- Når projektet med uddannelsesambassadøren udløber, så har jeg en forventning om, at antallet af elevpladser er steget fra de nuværende 50, og at HK’erne har fået et generelt kompetenceløft. For det er der brug for, siger Marianne Vind.

Elev

læs
 andre nyheder
fra HK/Privat

Klik her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK