HK-Klubber: 60 år sammen - 25 år hver for sig

17. oktober 2014  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |  HK Danmarks Domstole  |  HK Stat  |

HK Danmarks Domstole

Den 1. bestyrelse for HK Landsklubben Danmarks Domstole - som indtil domstolsreformen i 2007 hed HK Landsklubben Dommerkontorerne. Stående fra venstre: Inger Krogh, Hobro, Helle Bobirk, Tårnby, Inge Eriksen, Næstved (næstformand), Ulla Bjerring, faglig sekretær i HK Stat (klapper Jens' hund Otto), Lise Skov, Vestre Landsret, Margrethe Bertelsen, Hvidovre (sekretær), Kate Thomsen (nu Kengen), Københavns Byret (formand). Siddende: Jens Buhl, Fredericia, Bente Mortensen, Odense (kasserer).

I dag er det 25 år siden, at HK Landsklubben Danmarks Domstole og HK Politiet blev selvstændige landsklubber efter 60 år sammen i Dansk Dommer- og Politikontorfunktionærforening.

Nogle gange bliver parterne i et forhold så forskellige, at samlivet må ophøre. Det var tilfældet for medlemsgrupperne i hedengangne Dansk Dommer- og Politikontorfunktionærforening (DDPK) i oktober 1989. Året for foreningens 60-års jubilæum.

- Vores vilkår på arbejdspladserne var meget forskellige, og vi ville gerne have tid hver især til at beskæftige os med vores egne udfordringer. Når vi holdt bestyrelsesmøder, skulle vi både drøfte problemer og udfordringer ved politiet og ved domstolene - og det tog dobbelt af vores tid, fortæller formand for HK Danmarks Domstole Kate Kengen, som i 1983 blev valgt ind i DDPK’s bestyrelse. Fra 1987 var hun foreningens næstformand.

DDPK blev delt den 16. oktober 1989. Dagen efter, i dag for 25 år siden, blev de to landsklubber, HK Danmarks Domstole og HK Politiet, oprettet i stedet.

- Det var bestemt en lykkelig skilsmisse, siger Kate Kengen, som gennem alle årene har været domstols-HK’ernes formand. Også de medlemmer, som var ansat ved statsamterne, gik ind for at splitte DDPK, da de følte, de druknede i de to store områder, fortæller hun.

Efter ’skilsmissen’ har de to landsklubber fortsat arbejdet sammen, ligesom de samarbejder med HK’erne i Kriminalforsorgen.

Kate Kengen fortæller, at hun nu ser frem til, at de 4 landsklubber (LK4), som er repræsenteret i HK Stats sektorbestyrelse, fortsætter med at udveksle erfaringer og gøre brug af hinanden, hvor de kan.

Skiltes som venner

DDPK blev nedlagt med 93 stemmer for, 14 imod, og 1 blank. På mødet sang de delegerede ’Skuld gammel venskab rejn forgo'.

Antal medlemmer

HK Danmarks Domstole: 913 - heraf 68 elever