HK er synlig på arbejdspladsen

20. oktober 2014  |  Østjylland

Skanderborg Kommune er et af flere gode eksempler på, at HK Kommunal Østjyllands indsats med at strukturere og systematisere tillidsrepræsentanternes arbejde bærer frugt. De tolv HK-tillidsfolk udgør et team, der sikrer, at medlemmerne altid kan få fat på en til at tage sig af et fagligt spørgsmål eller problem. Og så fremhæver fællestillidsrepræsentant Regitse Rans, at tillidsfolkene går i spidsen for at gøre HK synlig på arbejdspladsen – også over for dem, der endnu ikke har fået medlemsforholdet bragt i orden.

- Selv om HK Kommunal Østjylland har mange medlemmer og dækker et stort geografisk område, har vi i virkeligheden en meget flad struktur, hvor det er let at komme i kontakt med alle i organisationen – lige fra formanden og de faglige konsulenter til tillidsrepræsentanten på den enkelte arbejdsplads. Og det benytter vi os meget bevidst af her i Skanderborg, fortæller Regitse Rans.

Velfunderede tillidsrepræsentanter

- Det er meget afgørende for medarbejderne, at der kommer et ansigt på HK, når vi beskæftiger os med faglige spørgsmål. Relationerne er vigtige. Medlemmerne skal være sikre på, at de altid kan få en god og seriøs behandling, og derfor har det stor betydning, at tillidsfolkene er velfunderede, dynamiske og godt uddannede. Er de det, vil man også opleve, at kollegerne bliver meget bedre til at spørge ind til det faglige, og det bliver demonstreret at man aldrig står alene på en arbejdsplads, når man er medlem af HK, fremhæver hun.

HK ikke tabu

Regitse glæder sig samtidig over den opbakning og støtte til arbejdet, man får fra afdelingssektoren. Såvel formanden for HK Østjylland Hans Henrik Hansen som de faglige konsulenter lægger ofte vejen forbi Skanderborg, ikke kun for at mødes med kommunens repræsentanter, men ofte også bare for at få en snak og dialog med medlemmerne.

- Og skulle der være et ikke-medlem i nærheden, så er vedkommende også velkommen i den snak. Medlemskabet af fagforeningen er ikke længere tabu på arbejdspladsen, tværtimod. Vi kan se, at det styrker os alle, at HK er synlig på arbejdspladsen, og det åbner for eksempel for spændende diskussioner, når pengene fra kompetencefonden skal fordeles: Så er det tydeligt, at det er HK, der har forhandlet dem hjem, og hvor fair er det så lige, at der er nogle på arbejdspladsen, der ikke er med i HK?, spørger Regitse.

Fællesskab

HK Kommunal er synlig i Skanderborg Kommune

Jan Aggerholm (tv), medarbejder i sekretariatet på Beskæftigelse og Sundhed, og Rasmus Borum, afdelingsleder i Socialcenteret, lytter intenst med i debatten, inden de smager på deres selvkomponerede OK-lagkage.

HK'ernes faglige og sociale arrangementer i Skanderborg er generelt velbesøgte, og ikke mindst til fællesklubbens generalforsamling viser rigtig mange deres opbakning til tillidsfolkene ved at møde frem i stort tal.

- Der er ingen tvivl om, at det langt hen ad vejen også er det sociale fællesskab, der trækker folk af huse, men den gode og faste tradition er meget vigtig for, at tillidsrepræsentantarbejdet kan fungere optimalt i hverdagen. Når medlemmerne viser den store interesse, er det naturligvis meget nemmere at mødes med dem på et andet tidspunkt om et fagligt emne, påpeger Regitse.

OK-lagkage

HK Kommunal er synlig i Skanderborg Kommune

OK-lagkage, uhm....

Så der gøres en særlig indsats for at gøre klubmøder og de andre HK-arrangementer i Skanderborg lidt ekstra spændende. Et godt eksempel er møderne, hvor man traditionelt diskuterer kravene til de kommende overenskomstforhandlinger. Her stod en innovationsgruppe, der ud over Regitse består Camilla Christensen, Lasse Dahl, Max Jensen og Carsten Povlsen, sammen med faglig konsulent i HK Kommunal/Østjylland Ditte Finsen bag et lidt anderledes mødekoncept, hvor man bad de forskellige grupper om at lægge hver deres OK-lagkage sammen. Hver ingrediens i kagen symboliserer det, man vil prioritere i overenskomstforhandlingerne, og så gjaldt det ellers om at bygge lagkagen op af f.eks. ferie-creme, uddannelses-syltetøj, pensions-flødeskum, brune løn- og lyse arbejdsmiljø-lagkagebunde – og så er der jo også makroner og krymmel til pynt.

- Det gav en ny og spændende indgang til diskussionerne, og vi fik smagt nogle rigtig lækre lagkager, fortæller Regitse med et smil.

Kommunal Organisering Tillidsrepræsentant

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK