Nyheder - gør det nemt for dig selv

20. oktober 2014  |  Vigdis Jensen

Strukturer dine nyheder, og få bugt med en værre tidsrøver.

Du er allerede klar over, hvor vigtigt det er at holde sig godt orienteret på alle de skelsættende udviklinger i verden – især inden for dit eget fagfelt som beha­­­ndlet i min seneste artikel Drømmekarrieren. Men hvordan holder du dig opdateret? Mange af os administrerer vores tidsressourcer dårligt og bruger uforholdsmæssigt lang tid på at opdatere os hver morgen, eftermiddag, eller hvornår vi nu måtte pleje at trække nyheder ud af diverse medier.

Nyheder kan være farlige

Planlæg dine overspringshandlinger. Lyder det selvmodsigende? Det er hyggeligt at skimme diverse onlineaviser, analoge aviser og nyhedsbreve – og scrolle ned igennem nyhedsfeeden på LinkedIn, men nyhedslæsningen er på en måde en grådig mave, der ikke rigtigt kan mættes. At fortabe og fordybe sig i oplysende og relevante nyheder er selvfølgelig ikke det værste, der kan ske, men da vi gerne skulle få tid til også at studere, arbejde, træne, købe ind osv., gør det ikke noget, at vores nyhedsopdatering foretages på en effektiv måde. Gennemlæsningen glider lynhurtigt over i en overspringshandling, så forsøg i stedet at afsætte fx ti minutter til det med jævne mellemrum. Det kunne være kl. 8, kl. 12 og kl. 15. I løbet af de ti minutter læser du nyhedsoverskrifterne igennem og dykker kun ned i de mest interessante, så det ikke tager overhånd.

Hvis du vænner din hjerne til hyppige afbrydelser, vænner du den også til små fragmenter af koncentration, og din evne til at fokusere generelt bliver faktisk forringet. Skal du igennem en 1­2-timerseksamen, og er du vant til korte arbejdssekvenser, vil din hjerne derfor blande sig og skabe støj. Hjernen forstår ikke det nye kontinuerlige arbejdsflow og skaber derfor rum for uvelkommen tankemylder. Lur mig, om ikke du har prøvet at sidde og læse en vigtig tung engelsk tekst, mens du pludselig kommer i tanker om, at du skal huske at købe yoghurt, at du skal huske at svare på din venindes besked, eller at du skal tjekke, om der er flere billetter tilbage til koncerten i morgen. Hvis ikke du har dine overspringshandlinger under kontrol, kan det altså forringe dine præstationer og din effektivitet i det lange løb.

Opret dit eget nyhedsfeed

For at få mest ud af de foreslåede ti minutter bør du overveje at oprette dig et personligt nyhedsfeed eller nyhedsflow, så du kan trække ønskede nyheder og nyhedsmedier ind i én kanal og tilgå alt derfra. På den måde minimerer du tidsspilde og reducerer risikoen for at forgrene dig ud og fortabe dig i unødvendige detaljer.

Overvej, om du bruger mest tid i din mailindbakke, på Facebook eller på LinkedIn, når du finder eller modtager nyheder. Skulle det første være tilfældet, finder du alle de organisationer, personer, blogs eller andet, som du normalt følger, og tjekker, om de har et nyhedsbrev, du kan tilmelde dig. Blogs kan du som oftest også blot følge via mail. Så kan du fremover måske nøjes med at hoppe i din indbakke for at nappe ti overskuelige og konstruktive minutter kun med relevante nyheder – og forhåbentligt mange færre gentagelser og relaterede links, der kan forlede dig til at bevæge dig videre ud på nettet. Bruger du, hånden på hjertet, mest tid på Facebook, er det en kanon idé at "synes godt om" de respektive kilder og efterfølgende gå ind på kildernes profiler, holde musen over Synes godt om-knappen og klikke på Modtag notifikationer. Den løsning giver naturligvis kun mening, hvis størstedelen af kilderne faktisk er på Facebook, og såfremt du sørger for, at det kun er dine nyhedskilders notifikationer, du ryger i dit feed.

Rigtig god fornøjelse.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK