HK Østjylland sætter aftryk på dagpengekampagne

20. oktober 2014  |  Østjylland

I en kampagne sætter HK igen fokus på dagpengeproblemet. Baggrunden for kampagnen er alvorlig: Siden januar 2013 har mere end 47.000 mistet retten til dagpenge

Besøg SAMMEN ER DU STÆRKERE på Facebook

HK forbundet kører for tiden på landsplan en storstilet kampagne på de sociale medier. Emnet er dagpengereformen, og for HK Østjylland er det en vigtig videreførelse af de lokale initiativer, hvor afdelingen længe har præget debatten.

- Vi kan dermed konstatere, at det, der startede i Midt- og Østjylland, nu føres videre på landsplan af forbundene, og at også LO og dermed den samlede fagbevægelse nu melder klart ud, at vi ikke kan vente på dagpengekommissionen. Der skal findes løsninger her og nu, siger afdelingsformand Viggo Thinggård, HK Østjylland.

Han glæder sig over, at det ikke kun er fagbosser og politikere, der ytrer sig i debatten. Flere og flere ”folk på gulvet” deltager, og det gælder også i HK-kampagnen. Den er kommet godt fra start, og den foreløbige evaluering viser, at det er lykkedes at få almindelige danskeres bekymringer i front, og at masser af likes og delinger har ført budskaberne vidt omkring på facebook. Således blev ikke færre end 88.000 brugere eksponeret for budskabet alene i kampagnens første uge.

Besøg HK's kampagne på Facebook

HK Østjylland-film på YouTube

Den aktuelle debat og kampagne har på flere måder fået aftryk fra det østjyske.  I en seks minutter lang film på YouTube kommenterer Viggo Thinggaard således situationen, og i filmen medvirker også HK’eren Annette Mandal fra Randers, der selv er kommet i klemme og som er vred over den måde, politikerne har ageret på i sagen. Filmen kan ses på HK Østjyllands Facebook-profil, eller her på siden.

Kampagnen i HK og andre udmeldinger fra forbundene har fået LO på banen, og LO-formand Harald Børsting er kommet med forslag til løsninger her og nu. Blandt disse forslag er en forlængelse af den midlertidige arbejdsmarkedsydelse, så ingen helt mister indkomst, samt at lade jobrotation tælle med i genoptjeningen af dagpengeretten. Ikke mindst det sidste har været en del af udmeldingerne fra HK Østjylland:

- Vi har længe ment, at rotationsjob og løntilskudsjob naturligvis skal kunne indgå i genoptjeningen af en ny dagpengeperiode. Det vil vi gerne være med til yderligere at sætte fokus på, ikke mindst fordi der finder åbenlys forskelsbehandling sted mellem akademikere og andre lønmodtagergrupper, som reglerne er nu.  Når ledige akademikere kommer i arbejde som led i den såkaldte videnpilotordning, tæller det i genoptjeningen til en ny dagpengeperiode, mens det ikke er tilfældet ved jobrotation. I begge tilfælde er der tale om støtteordninger, og derfor bør der naturligvis være ens regler, siger Viggo Thinggård.

Sammen er du stærkere Dagpenge

FLERE LOKALE