Hvordan skaber vi positiv stemning i Randers?

21. oktober 2014  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

Kære borgmester Claus Omann Jensen,
Hvordan skaber vi positiv stemning i Randers?

Det går ikke helt, som det skal i Randers Kommune. Ledigheden vil ikke falde, og befolkningstilvæksten vil ikke stige. Politisk fnidderfnadder gør det ikke bedre og er ikke ligefrem med til at skabe de bedste betingelser for vækst og dermed skabelse af flere arbejdspladser. Tallene viser desværre, at arbejdsløsheden ikke har fulgt den faldende tendens, vi ser i det øvrige Østjylland. På den baggrund har man ikke ligefrem en position, der gør det klogt at tale imod fælles initiativer til gavn for hele det østjyske område.

Aarhus er områdets lokomotiv

Kære borgmester Claus Omann Jensen, Hvordan skaber vi positiv stemning i Randers?

Der er for mange, der stiller spørgsmålstegn ved for meget, og man risikerer med de negative holdninger at hægte sig af udviklingen. Lufthavnen er et eksempel: Der er kræfter, der helt vil overlade det til Aarhus at drive Tirstrup Lufthavn på grund af de uafklarede spørgsmål om en eventuel ny lufthavn og hvor, den i givet fald skal placeres. ”Så lad da Aarhus selv tage sig af det hele”, er holdningen.

Et andet eksempel er Business Region Aarhus. Det er et stærkt partnerskab mellem østjyske kommuner, der skal sikre vækst i hele regionen. Det er et udmærket initiativ, der skal løfte hele det østjyske område, og som allerede har konkrete planer og forslag til, hvordan, det kan ske. Men så snart aftalen var indgået, kom de kritiske røster fra Randers: Er det nu ikke mest for Aarhus skyld? Får vi andre overhovedet noget ud af dette her?

Nogle af de samme toner lyder, når det gælder Aarhus som europæisk kulturhovedstad, selv om meningen er, at projektet også skal omfatte nabokommunerne og også her give et kulturelt løft.

Jeg ved udmærket, at det ikke er fra dig som borgmester, de negative toner lyder. Ikke desto mindre er det et problem, der smitter af på hele atmosfæren og stemningen i og omkring Randers Kommune.

Aarhus er nu en gang områdets lokomotiv, og hvis et lokomotiv skal have ordentlig trækkraft, kræver det god maskinkraft og pleje. Det må de øvrige kommuner acceptere, og det gælder også Randers Kommune. Et stærkt Aarhus er til fordel for hele Østjylland.

Opfordring til at indkalde til møde

Men når nogle taler noget ned, må andre tale det op. Lad os prøve at skabe nogle positive holdninger omkring udviklingen i Randers Kommune, og lad os bidrage til at skabe den gode stemning, der kan åbne døre og skabe grundlag for konkrete initiativer.

Det er vejen frem, og derfor vil jeg opfordre dig til at indkalde arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutioner til en drøftelse af, hvordan vi kan skabe bedre forudsætninger for vækst. Er der barrierer, der skal brydes ned? Er der døre, vi sammen skal åbne? Er der områder, hvor der er behov for øget samarbejde? Et sådant møde kunne eventuelt være igangsættende for jævnligt tilbagevendende møder mellem kommune, erhvervsliv, uddannelse og arbejdsmarked, der løbende kan udbygge rammerne for vækst i Randers Kommune.

Jeg vil tillade mig snarest at tage direkte kontakt til dig for at følge op på dette brev. Jeg tror, at en bedre og direkte dialog er en vigtig vej frem for udviklingen i Randers Kommune, og jeg håber, du er enig.

Af Viggo Thinggaard, Fællesformand HK Østjylland

FLERE LOKALE