Matas-ansatte følte sig presset til gratis arbejde

21. oktober 2014  |  Rikke Gundersen

Medarbejderne i en Matas-butik skulle tælle kasser op uden for arbejdstiden - Jeg følte mig snydt, fortæller en tidligere medarbejder. Hun og kollegerne har nu fået løn for overarbejdet.

I skal arbejde gratis.

Sådan oplevede en gruppe medarbejdere kravene omkring kasseoptælling i en af Matas’ butikker.

De ansatte fik løn for 15 minutter om ugen til at tælle kasse op. Og samtidig måtte ingen gå, før alle var færdige. Problemet var bare, at det tog op mod et kvarter dagligt at tælle kasserne, og de, der var færdige, blev bedt om at rydde op i butikken. Sådan fortæller Julie Laustsen, som arbejdede i butikken.

- Jeg følte mig snydt. Jeg vidste, jeg stod og arbejdede gratis, når vi skulle tælle kasser op eller vente på de andre. Vi snakkede om det hele tiden, og det gav en rigtig dårlig stemning blandt medarbejderne. Men vi turde ikke gå af frygt for, at hun (butikschefen, red.) blev sur, og gav os en fyreseddel, fortæller den tidligere materialist.

- Vi konfronterede chefen med, at vi ikke fik løn for al tiden med kasseoptælling, men hun sagde bare, at det var en gammel aftale, de havde indgået. Men den var vi nye medarbejdere ikke blevet informeret om, inden vi startede. Og hun var ligeglad, når vi sagde, at vi syntes, det var en dårlig aftale, så der blev ikke gjort noget, siger Julie Laustsen.

Butikschefen i Matas-butikken ønsker ikke at udtale sig, men Matas’ HR-direktør Henrik Dybdahl forklarer, at inden Julie og mange af hendes kolleger var startet, var der lavet en mundtlig aftale i butikken om, at medarbejderne blev og talte kasse op, mod at de fik en betalt pause om eftermiddagen. Men han beklager sagen.

- Medarbejdere og chefer skal være enige om en given aftale. Chefen kan ikke bare beslutte selv, og sådan kommer det til at fremstå i denne case, da der var nogle af medarbejderne, som ikke arbejdede der, da aftalen blev lavet. Hvis de ikke kender aftalen, er det klart, at de vil kunne betragte det som et overgreb på deres rettigheder, siger han.

Matas har ikke gjort noget for at undgå lignende situationer i fremtiden. Det er ikke nødvendigt, mener HR-direktøren.

- Butikscheferne i Matas arbejder efter overenskomstregler, og dem forventer jeg, de følger, siger han.

Fik løn for et halvt års overarbejde

Da fire ansatte har nu fået deres penge for det overarbejde, de har lagt i butikken, hvilket drejede sig om knap 30.000 kr. i alt. For Julie handlede det om cirka et halvt års overarbejde. Nogle af hendes kollegaer havde arbejdet gratis i næsten to år. Det gratis overarbejde fik en ende, da de ansatte gik til fagforeningen for at høre, hvordan reglerne var. HK hjalp dem med at komme videre i sagen.

- Vi har ikke noget, der hedder interessetimer i vores organisation. Det er helt forkasteligt, den måde det har kørt på. Fra det sekund man træder ind ad døren til det sekund, hvor man går, skal man have løn, siger Bettina Larsen, faglig medarbejder i HK.

Hvis man er udsat for noget lignende, råder Bettina Larsen til, at man tager fat i sin fagforening.

- Vi kan hjælpe med alt. I første omgang hjælper vi med at lave beregninger over, hvor meget overarbejde der er tale om. Derefter hjælper vi med, at man får rejst kravet over for virksomheden, siger Bettina Larsen.

Hun råder butiksansatte til at tage en kopi af vagtplanen og samtidig notere ned dagligt, hvor meget man reelt arbejder, da det på den måde er nemmere at konfrontere arbejdspladsen.

Har du brug for hjælp forhold til din arbejdstid? Kontakt din lokale HK-afdeling på 70 11 45 45, eller find din lokale kontakt i Matas-netværket her.

Løn Arbejdstid Matas

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK