HK.dk logo

På Fanø er hun "Janni fra kommunen"

22. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  | 

Janni og kollegerne tager ikke altid det med åbningstiderne så tungt og betjener gerne borgere, der kommer efter lukketid. Foto: Sif Meincke

Tempoet er lidt langsommere på Fanø. Der er altid frisk kaffe på kanden i borgerservice, og de ansatte hjælper gerne borgerne uden for åbningstid. Janni Hansen og hendes kolleger skal kunne lidt af hvert – og blandt andet leve med, at det måske er naboen, man har til samtale på grund af mistanke om bedrageri.

12 minutter. Så kort er færgeturen, der forbinder Fanø og dens knap 3300 beboere med resten af verden. Alligevel føles det som om, man er sat uden for tid og sted, når man går i havn på den lille ø. Solen skinner og kaster glimtende skygger i den blanke havoverflade, der omkranser øen. 

Der er stille sådan en torsdag morgen i Nordby. Butiksejerne er så småt begyndt at åbne forretningerne, og nogle sensommerturister tager billeder af de yndige bindingsværkshuse langs den brostensklædte hovedgade.

På rådhuset er de ansatte dog allerede i fuld sving med at betjene byens første borgere. En ældre dame er kommet for at få hjælp til ”det der med computeren”. 

Eva Damgaard, som netop er startet som voksenelev i Fanø Kommune, giver sig god tid til at hjælpe damen med hendes NemID. Der er frisk kaffe på kanden ved det runde ventebord i Fanø Kommunes Borgerservicecenter. Det har man besluttet. Der skal altid være frisk kaffe til borgerne.

– For mange af vores ældre borgere, er det måske den ene gang om ugen, de kommer ud. De synes, det er hyggeligt at komme ned og få en kop kaffe og en snak, de kender os jo hernede, fortæller 39-årige Janni Hansen.

Mange kasketter

Janni Hansen er pt. konstitueret leder af Borgerservice, men det er også hende, der sammen med sine kolleger tager imod borgerhenven-delser, sidder med i kontrolgruppen, er ansvarlig for sygedagpenge, laver pas- og kørekort, styrer intranet og kommunens hjemmeside, vejleder borgere i digitalisering og fritagelse, er med til at implementere it-systemer og lige nu hjælper hun også lidt i Plan og Udvikling, hvor der skal sendes en høring ud.

– Det er nok meget generelt for vores kommune og andre ø-kommuner. Vi har mange forskellige roller, og vi skal kunne mange ting. Det er svært at sidde og putte sig med et bestemt område her, for du er nødt til at omstille dig. Om en halv time sidder du måske med noget helt andet. Det er nok helt anderledes end, hvis du for eksempel arbejder ved Esbjerg Kommune; der er de langt mere specialiserede, end vi er, fordi de primært sidder med et enkelt område, forklarer Janni Hansen.

Hun erkender, at det til tider kan være svært, fordi man mangler en mere tilbundsgående viden. Der kan nemlig sagtens være typer af borgerhenvendelser, hvor der er langt imellem – men så må man slå op i vejledningen eller ringe til en kollega i Esbjerg Kommune.

Det er vigtigt at forklare, at bare fordi de kender mig, så tager jeg det ikke personligt, hvis de klager. For mig er det bare en måde at få afprøvet, om min afgørelse er korrekt

Hverdagen kan komme for tæt på

Janni Hansen kom til Fanø for kærligheden, da hun var 19 år. Siden er hun blevet hængende og kan ikke forestille sig nogensinde at flytte. Hun kan godt lide at være tæt på sit arbejde, tæt på børnenes skole og tæt på det hele. 

Ulempen er, når man bliver involveret i sager, der kommer for tæt på, eller man oplever ting i sin fritid, hvor man lige må overveje to gange, om man skal tage den viden med på arbejde dagen efter. Som en del af kontrolgruppen på den lille ø, kan man ikke undgå, at man af og til må hive folk, man kender, ind til en samtale.

- Det er da selvfølgelig ubehageligt. Men det er en del af mit job, og lovgivningen er jo ens for alle. Hvis det kommer alt for tæt på, må man jo få en kollega til at tage sagen, siger Janni Hansen.

Hun har dog været udsat for, at tidligere bekendte ikke længere ville hilse på hende, når de mødtes. Men det lader hun sig ikke gå på af.

- Det er jo deres sag, at de ikke vi hilse. Så længe jeg ved med mig selv, at jeg har arbejdet efter reglerne og passet mit arbejde, så kan jeg ikke tage mig af det, siger hun og fortæller, at hun ofte opfordrer borgerne til at klage, hvis de er utilfredse med hendes afgørelse.

- Det er vigtigt at forklare, at bare fordi de kender mig, så tager jeg det ikke personligt, hvis de klager. For mig er det bare en måde at få afprøvet, om min afgørelse er korrekt. De skal bestemt ikke have det skidt over det, hvis de møder mig i Brugsen.

Fakta om Fanø

Fanø er en 56 kvadratkilometer stor, langstrakt sandø i VAdehavet ud for Esbjerg, og der bor 3.256 mennesker på øen. 

På rådhuset er 25 ud af 35 medarbejdere HK'ere. Inklusiv den konstituerede kommunaldirektør.

Med arbejdet i Fanø Kommune har Janni Hansen også ofte oplevet at få en viden om bekendte, som hun ikke har ønsket. Det har hun lært at parkere i baghovedet.

- Man har tit en fordom om hvilke familier, det handler om, og hvor der er uregelmæssigheder. Man bliver mere åben for, at alting ikke er så stereotypt, som man vil gøre det til.

Altid til tjeneste

Klokken er omkring 13.30, og en ældre herre kommer ind i Borgerservice for at få fornyet sit kørekort. Kommunen har ellers åbningstider fra 10-12 hver dag, alligevel tager Janni Hansen og hendes kolleger det ikke så tungt, og de tager imod hans ansøgning.

- Ja, hvis der ikke er så travlt, så lukker vi da borgerne ind alligevel, siger Janni Hansen. 

Og når man bor lige bag ved rådhuset, som Janni Hansen gør, så er man på en eller anden måde altid til tjeneste. Hun fortæller, at hun har prøvet at blive hentet hjemme i haven med malertøj på, fordi en ung mand skulle haste-bruge et nyt pas en lørdag formiddag.

- Sådan er det engang imellem. Men jeg kunne da godt lige gå med ham ned og få det ordnet. Så var han glad og kunne komme videre. Der skal da også være nogen fordele ved at bo i sådan en lille kommune, smiler hun.

Send besked til forfatter


Annuller

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk