Pressefokus på lønforsikring og offentligt ansatte

22. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Læs her om nogle af de aktuelle emner, der i løbet af de seneste 10 dage har fundet vej fra HK Kommunal til forskellige medier.

HK: Stadig problemer i jobcenter

Det er korrekt, at der er afsat et større millionbeløb til Jobcenter Slagelse blandt andet for at få nedbragt sagsbehandlingstiden for borgerne. Men det er ikke korrekt, at de tidligere problemer internt i jobcentret dermed er løst. Det siger Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland, efter udvalgsformand fredag fortalte, at jobcentret nu var ’på rette kurs’. Rosenberg har undervejs i forløbet bistået medarbejderne på jobcentret. Balladen kulminerede i foråret med en kollektiv opsigelse af samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere. - Jeg anerkender, at det tager tid at forandre et nedsmeltet samarbejdsklima, men at interne stridigheder er løst, er i min optik at overfortolke tilstanden, siger Michael Rosenberg.

Sjællandske, 21.oktober 2014

Vi er socialt utrygge som aldrig før

På under ti år er andelen af utrygge danskere næsten firedoblet. - Jo mere utrygge vi oplever vores hverdag, des mere udvandes vores tillid og sammenhængskraft, siger Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og medforfatter til bogen ’Klassekamp fra oven – Den danske samfundsmodel under pres’. Han mener, at det er i høj grad de seneste års økonomiske krise og den politik, som har gjort os mere utrygge. Den stigende frygt i samfundet har fået danskerne til at ændre deres forsikringsvaner. Hos HK Kommunal har formand Bodil Otto 39.000 lønforsikrede medlemmer. - Vores medlemmer frygtede at miste deres job, og tilbage i 2010 og 2011 vidste ingen, om de sad i samme job om bare et år. Dengang var der store besparelser i kommunerne, og HK’erne var rigtig hårdt ramt. Når vi nu ikke kunne forhindre, at deres job blev nedlagt, kunne vi i hvert fald skaffe dem økonomisk sikkerhed, fortæller Bodil Otto.

Ugebrevet A4 m.fl., 17. oktober 2014

LO-forbund i front med lønforsikringer

Indtil nu er 90.000 LO-medlemmer omfattet af en fælles lønforsikring via deres fagforeningsmedlemskab af for eksempel HK Kommunal. Både Socialpædagogerne og HK Kommunal har oplevet en svag medlemsfremgang, hvor de tidligere tabte medlemmer. Fagbevægelsen kæmper for at få lempet genoptjeningsreglerne og forlænge de midlertidige ydelser. Og det arbejde fortsætter trods medlemmernes lønforsikringer, lyder det fra HK Kommunal, der indførte de kollektive lønforsikringer som det første forbund i 2012. - Vores arbejde for et bedre dagpengesystem fortsætter selvfølgelig. Men vi må erkende, at det bliver svært at få dækningsgraden op, og så må vi hjælpe vores medlemmer på anden vis, siger Bodil Otto, formand for HK Kommunal. Andre forbund som eksempelvis Socialrådgiverne og FOA har også overvejet ordningen, men har fundet den for dyr.

Berlingske, 16. oktober 2014

EU bestemmer velfærd

Hans-Henrik Hansen, formand HK Kommunal Østjylland skriver om 2015-budgetterne: Rammen for den regionale og kommunale økonomi og velfærd er vedtaget helt andre steder. Nok er det de lokale og regionale politikere, som afgør, om den ene eller anden skole skal nedlægges eller udbygges. Men om der overhovedet skal spares eller bruges penge er for længst besluttet længere oppe, nemlig med Danmarks tilslutning til Finanspagten i EU og den deraf følgende vedtagelse af Budgetloven, som sætter rammerne for den offentlige økonomi. Selv om lokalpolitikerne ikke er skyldfrie, bør vi alligevel forskyde velfærdsdiskussionen opad og stille regering og Folketing til ansvar for deres stemmeafgivning i Bruxelles.

Arbejderen, 16. oktober 2014

Borgernære HK'ere

Susanne Thorsøe og Brian Andersen, HK Kommunal Nordjylland, kommenterer behovet for administrative stillinger. Folketings- og byrådsmedlem Per Clausen (EL) mener, at der kan spares 30 administrative stillinger i Aalborg Kommune. Hans folketingskollega Frank Aaen mener ellers, at det har været meget forkert at reducere den offentlige sektor i hele Danmark med 30.000 stillinger. Per Clausen sammenligner nøgletal inden for administration i hele landet. Men disse tal kan ikke bruges til sammenligning, da kommunerne konterer udgiften til administration forskelligt. Endelig ved Per Clausen ikke, at 85 procent af HK’ernes opgaver er borgernær velfærd. Det hænger ikke sammen. Så nej tak til flere HK-besparelser.

Nordjyske Stiftstidende, 10. oktober 2014

Privilegie-misundelse bunder i myter

En undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov viser, at danskerne finder offentligt og privat ansatte nogenlunde lige forkælede. Undersøgelsen viser også, at de to grupper finder hinanden forkælede. Professor på Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, mener ikke, at privat ansatte er mere forkælede end offentligt ansatte - eller omvendt. Formand for HK Kommunal, Bodil Otto, mener, at de offentligt ansatte måske i højere grad ser, at privat ansatte har flere fordele. Hun fortæller, at man skal huske på, at offentligt og privat ansatte er hinandens forudsætninger, og peger på, at grunden til misundelsen over den anden parts påståede forkælelse bunder i uvidenhed, da der sjældent bliver udvekslet medarbejdere og ledere mellem den private og den offentlige sektor. Det er Flemming Ibsen enig i: - Når den ene gruppe påstår, at den anden er mere forkælet, så bunder det i historiebestemte myter.

Kristeligt Dagblad, 9. oktober 2014

Et godt psykisk arbejdsmiljø giver mindre stress

Et godt psykisk arbejdsmiljø taler sit klare sprog. Færre syge medarbejdere og fagligt overskud og stolthed i jobbet. Det viser en ny undersøgelse blandt 2.700 offentligt ansatte fra 27 organisationer herunder Danmarks Lærerforening, FOA, Dansk Sygeplejeråd og HK Kommunal. Undersøgelsen viser, at 18 procent af de medarbejdere, som oplever, at der ikke bliver gjort nok for det psykiske arbejdsmiljø, har været sygemeldt inden for det seneste år med arbejdsrelateret stress. Det gælder kun for seks procent af dem, som mener, at der bliver arbejdet systematisk med at forebygge problemerne. Hvis man arbejder et sted, hvor problemerne bliver forebygget, så oplever 79 procent, at de udfører arbejdet fagligt tilfredsstillende mod kun 43 procent de steder, hvor problemerne ikke bliver forebygget.

Midtjyllands Avis m.fl., 8. oktober 2014

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK