Vi har tjekket myterne om offentlige vs. private jobs

22. oktober 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |

Tre ud af fire offent­ligt ansatte HK’ere er godt tilfredse med at arbejde i det offentlige. Selvom største­delen dog mener, at lønnen er bedre i det private. Det viser en internetrundspørge blandt HK Kommunals med­lemmer.

- Alt i alt har vi det nu meget godt i det offentlige, men lønnen kunne nu godt være bedre.

Sådan lyder det fra størstedelen af de 266 medlemmer af HK Kommunal, der har besvaret spørgeskemaet på HK Kommunals hjemmeside og hjulpet med at afdække myter mellem det private og offentlige arbejdsmarked.

Vi har spurgt Nana Wesley Hansen, som er adjunkt og Ph.D. ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier under Københavns Universitet, om HK Kommunals medlemmer har ret i deres fordomme.

66 % af de adspurgte medlemmer mener, at lønnen er bedre i det private

- Helt generelt er der en lille lønforskel til fordel for det private. Men der er forskel alt efter hvilken del af det offentlige, man sammenligner med. Lønnen i det private bestemmes på arbejdspladsen og mere individuelt.

• - Når det er sagt, er der generelt en holdning og forståelse i samfundet, som er forbundet med, at man i det private bliver honoreret efter en tidsmæssig fleksibilitet i arbejdet. Den klassiske skelnen er, at der er en større tryghed i det offentlige i forhold til ansættelse og klare arbejdstider. Der er også betalt frokostpause, gode barselsregler og mulighed for deltid. Til gengæld er rummet for honorering for en ekstra indsats mindre – og omvendt i det private. Men i krisetider er trygheden generelt blevet lavere, så man kan måske godt rykke lidt ved de myter, forklarer Nana Wesley Hansen.

79 % mener, at arbejdstiden er mere familievenlig i det offentlige

- Der er lidt større krav om fleksibilitet i forhold til arbejdstid i det private. Måske også helt praktisk, fordi nogle private virksomheder kommunikerer med virksomheder på den anden side af jorden.

• - Der kan man jo godt risikere, at det simpelthen ikke er muligt udelukkende at arbejde fra 9-17. Der kan man sige, at kommuner har det med at lukke på bestemte tidspunkter, og der er god tradition for deltid i visse fag. Der er også generelt bedre barselsregler i det offentlige selvom nogle private virksomheder i dag er godt med.

67 % af de adspurgte medlemmer mener, at pensionen er bedre i det offentlige.

- Umiddelbart ville jeg sige ja, men det kommer an på arbejdspladsen, pensionsordningen og hvordan overenskomsten ser ud. Det private haler lidt ind på det offentlige, men det offentlige ligger stadig relativt godt.

58 % mener, at mulighederne for efteruddannelse er bedre i det private

- Det varierer utroligt meget fra arbejdsplads til arbejdsplads. Nogle er rigtig gode til at udvikle deres medarbejdere. Men det er også meget konjunkturafhængigt; går det godt, vil man gerne efteruddanne for at holde fast i de gode, loyale medarbejde. Men når det er smalhals, bliver der måske lukket. Niveauet for efteruddannelse er nok mere stabilt i det offentlige.

10 % mener, at privatansatte er mere stressede.

- Det har jeg faktisk aldrig set en undersøgelse på, så jeg ved det ikke. Men som en del af effektiviseringen i den offentlige sektor er offentlige ledere begyndt at tage styringsværktøjer i brug, som ofte har været forbundet med det private. Man bliver målt på resultater og bundlinje, og på den måde bliver der måske større lighed. Samtidig har der været et enormt reformpres, som kan være medvirkende til at skabe stress og usikkerhed blandt medarbejderne, siger Nana Wesley Hansen.

Ansættelse Arbejdsmarked HK-medlemmer

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt