Hver anden finder fejl i lønsedlen. Har du tjekket din?

23. oktober 2014  |  HK Stat

Mange tjekker sjældent deres lønsedler. Men det er vigtigt at gøre, for hver anden har fundet fejl. Det kan være, du ikke får det rette tillæg, eller at der bliver betalt et for lille beløb ind til pensionen. Fra den 3. til den 16. november samler fagforeningerne i LO og FTF kræfterne og tjekker lønsedler landet over.

Stoler du blindt på din lønseddel? Det er et relevant spørgsmål, du vil møde senere på efteråret, når OK-fagforeningerne sammen finder den store lup frem og hjælper medlemmerne med at tjekke deres lønsedler.

Tillidsrepræsentanter, lønkonsulenter, lokalformænd og andre af fagbevægelsens folk besøger arbejdspladser for at tjekke kollegernes lønsedler. Der vil være guides og gode råd på fagforeningernes hjemmesider. På gågader og torve landet over er der også mulighed for at møde en repræsentant fra en OK-fagforening, der tilbyder dig hjælp med at få tjek på lønsedlen. Alt sammen akkompagneret af radiospot, aktiviteter på Facebook og annoncer i blade og på websider.

I en OK-fagforening kan du altid få hjælp til at tjekke din lønseddel – og i ugerne 45-46 sætter fagforeningerne bag oplysningsindsatsen Er du OK? ekstra tryk på. At sikre medlemmernes løn er nemlig en af OK-fagforeningernes helt centrale opgaver.

Succesen gentages

Sidste år var det første gang, fagforeningerne i LO og FTF gik sammen om en koordineret løntjekindsats. Her var der masser af gode eksempler på arbejdspladsbesøg og medlemmer, der fik hjælp til at få tjek på lønsedlen.  I år er ambitionerne skruet i vejret, i alle dele af Danmark vil der være aktiviteter, hvor den ene eller anden OK fagforening tjekker lønsedler. Alt sammen til glæde for medlemmerne, der måske opdager, at de har penge til gode.

Når lønsedlerne bliver kigget efter i sømmene, er nogle af de typiske fejl, at grundlønnen er forkert, der mangler et tillæg, eller der bliver indbetalt for lidt til pension eller ferie. Ofte der tale om fejl, der uden videre kan rettes op på, så snart arbejdsgiveren bliver gjort opmærksom på det.

Så hvis du hidtil har stolet blindt på din lønseddel, er det en god idé at få den tjekket. Lønsedler er forskellige alt efter hvilket fag eller hvilken branche, du arbejder i. Netop derfor er din OK-fagforening og tillidsrepræsentant, som kender dit fagområde, de bedste til at hjælpe dig. Men du kan også hente hjælp på erduok.dk, hvor der ligger et eksempel på en tænkt lønseddel, der virtuelt gennemgår de 5 vigtigste punkter på lønsedlen.

Se også Forstå din lønseddel Stort pdf symbol fra HK Statbladet oktober 2014.

Se løntjek-film

Løn HK-medlemmer