Snart risikerer du at få en fyreseddel i e-boks

27. oktober 2014  |  HK Kommunal  |

Når det offentlige d. 1. november går over til at kommunikere digitalt, betyder det også, at offentligt ansatte kan risikere at blive fyret digitalt. HK Kommunal opfordrer til at det digitale brev ikke står alene.

”Du har modtaget ny post i din e-boks”.

Sådan vil det lyde fra den 1. november, hver gang du modtager post fra det offentlige.

Det betyder også at offentligt ansatte kan risikere at få en fyreseddel, en advarsel eller en indkaldelse til tjenstlig samtale over e-boks. Lovmæssigt er der ikke noget at komme efter, men den enkelte myndighed bestemmer selv, hvordan de vil gribe det an.

I HK Kommunal opfordrer man arbejdsgiverne til at være meget opmærksomme på, at medarbejderne rent faktisk også ser de eventuelle ”sindetskrivelser” eller fyringer i den digitale postkasse.

- Jeg håber selvfølgelig at arbejdsgiverne ikke lader en digital fyring stå alene. Det er altid vigtigt, at en fyring foregår på en god måde, at tillidsrepræsentanten bliver inddraget og at arbejdsgiveren tager en ordentlig snak med pågældende medarbejder og sikrer sig, at vedkommende rent faktisk læser den digitale post. Der kan jo være omstændigheder som eksempelvis hospitalsindlæggelser, der gør, at vedkommende ikke har adgang til sin digitale postkasse, forklarer Henrik Gammelholm, juridisk konsulent.

Ikke forskel på almindelig post og digital post

Det lader heller ikke til, at arbejdsgiverne umiddelbart forestiller sig at lade e-boks stå alene.

I Aabenraa Kommune fortæller HR-chef Bente Poulsen, at der er vigtigt at lederen ser medarbejderen i øjnene – også når det er svært.

- Vi betragter e-boks som en parallel til den almindelige postkasse. Men uanset om det er e-boks eller postkassen, så skal det naturligvis ikke være der, man oplever, at man står til afskedigelse. Vi vejleder vores ledere i at tage dialogen med medarbejderen, og derefter gør det ingen forskel om den videre korrespondance er på post eller e-boks, fortæller Bente Poulsen.

Hun afventer dog næste års overenskomstforhandlinger for at få klarhed over, hvad digitaliseringen skal betyde i den henseende, og om der skal justeres, hvis det er nødvendigt.

Digitale fyringer går i luften, når teknikken er klar

Også i Region Syddanmark er de digitale fyringer noget, man vil kigge nærmere på – dog vil det digitale brev aldrig komme fuldstændig uventet for medarbejderen, fortæller chefjurist Karen Andresen.

- Vi vil helt sikkert kigge på muligheden for, hvordan vi kan tilrettelægge digitale afskedigelser, men det er ikke noget vi går i luften med allerede 1. november – det er teknikken ikke helt på plads til. Vi har ikke endeligt fundet ud af, hvordan vi vil gøre det, men det er klart, at vi vil sikre os, at vi får informationen ordentlig ud, og den bliver drøftet i MED-udvalgene, så ingen føler sig overrumplede, forklarer Karen Andresen.

En digital afskedigelse vil aldrig komme uventet

Hun slår samtidig fast, at en afskedigelse, med eller uden digitalisering, selvfølgelig ikke vil komme som et lyn fra en klar himmel, uden at der først har været samtaler med medarbejderen.

- Det er klart, at vi selvfølgelig tager hånd om medarbejderen, og at en afskedigelse aldrig vil komme uventet. Og i en implementeringsperiode vil vi også være ekstra opmærksomme på, at medarbejderen modtager det digitale brev. Samtidig vil vi kigge på, om vi kan give brevene nogle andre overskrifter, der siger noget mere, forklarer Karen Andresen.

Netop delen med overskrifter, er noget, der glæder HK Kommunal.

- Jeg ser meget gerne, at de offentlige arbejdsgivere vil bestræbe sig på, at post i e-boks får en sigende titel, således medarbejderen bliver gjort opmærksom på emnet, og ikke blot får den intetsigende besked, at der er post i den digitale postkasse fra kommunen eller regionen. Det kan jo være alt fra info om p-licens til en fyring, siger juridisk konsulent Henrik Gammelholm.

læs alt om dine rettigheder og muligheder ved en fyring

Har du også læst...

Hård kritik af regioners it-sikkerhed

17. november 2017  | HK Kommunal  | DL

Alt for mange har administrator-rettigheder og adgangskoder kan være op til 9 år gamle. Sådan lyder kritikken af 3 af landets regioner fra statsrevisorerne.

Kommune tjener millioner på jobinvesteringer

16. november 2017  | HK Kommunal

Opgraderinger af beskæftigelsesindsatsen giver ekstra 20 millioner kroner til kommunekassen i Hjørring.

De fleste sagsbehandlere har oplevet socialt bedrageri

16. november 2017  | HK Kommunal

60 procent af jobcentermedarbejderne har oplevet, at borgere har lavet socialt bedrageri eller overdrevet deres skavanker for at få en offentlig ydelse.

Se alle nyheder