Velkommen til Flemming Jensen - det handler om medarbejderne

28. oktober 2014  |   |

Godt medarbejderne nu har fået en ny administrerende direktør at se frem til – en man kan sætte sin lid til vil arbejde videre i det spor, der allerede er tegnet for virksomheden. Det er der for alvor brug for.

Den negative omtale af virksomheden i offentligheden er demotiverende for de mange medarbejdere der til daglig arbejder hårdt for, at levere den fine regularitet. De er stødte over det, og kede af at det er så svært at være stolt af deres arbejdsplads. Det psykiske arbejdsmiljø er under et voldsomt pres.

Erfaringerne fra 3 arbejdsmiljø-projekter mellem HK Trafik & Jernbane og DSB viser, at de negative sider kan mindskes, eller helt elimineres, ved hjælp af dialog.  Lad os derfor få inddraget medarbejderne og lade dem være med til, med hele deres arbejdsindsats, at bidrage til at DSB kan blive en rigtig god jernbaneoperatør.

Få medarbejderne med ombord igen

Vi oplever at medarbejdere, der er eksperter på de områder som skal forbedres, slet ikke tages med på råd. Til gengæld flyves der tonsvis af konsulenter ind, som med påstået bedreviden dikterer forandringer, som de i øvrigt ikke selv skal eksekvere. Af samme grund kræves der løbende tidskrævende korrektioner af bl.a. HK Trafik og Jernbanes driftsnære medarbejdere.

Det handler om, at medarbejderne igen behandles som voksne mennesker der har en viden og kunnen, som det er nødvendigt for virksomheden, at have adgang til, både for at få de rigtige beslutninger og for at bekræfte medarbejderne og øge deres motivation. Det er den første og største nære opgave for en ny leder.

Og det tror vi den ny direktør har erfaring for at levere, måske også med en menneskelig profil. Men udfordringen bliver især, at kunne modstå det politiske pres og finde argumenter, så vi stadig er en virksomhed der kan og skal levere en ordentlig service, som kunderne i den kollektive transport vil værdsætte.

Tillid, inddragelse og fleksibilitet er vejen frem – ikke direktivledelse

I DSB har den hidtidige øverste ledelse forsøgt, at forcere de selvskabte problemer ved at skrotte værdistyringen og indføre ”direktivledelse”, ned i mikro - detaljen. Det giver naturligvis bagslag – fordi man derved har hægtet medarbejdernes ideer og kreativitet af. Og inertien er til at få øje på.

Meget faglig viden og vitale ”ildsjæle-miljøer” er forsvundet fra virksomhedens overflade til fordel for en opskruet performance-kultur. Og hele udviklingen har skilt vandene således som de senere års medarbejdertilfredsundersøgelser har vist. Topledelsens anseelse har været i frit fald – og reelt set isolerer den sig mere og mere fra den øvrige del af virksomheden.

At arbejdsbyrden er vokset i takt med, at der er blevet langt færre medarbejdere, er samtidig en stor udfordring. Det er selvfølgelig ikke blot et DSB fænomen, men en generel tendens i hele den offentlige sektor. Men svaret på dette er opbygningen af tillid, fleksibilitet og motivation blandt alle medarbejderne. Direktivstyringen har givet det præcis modsatte resultat.

Aktiv opbakning til virksomhedens strategi - men der mangler passagerservice

DSB’s nye strategi skal nu implementeres ude i virksomheden, og vi er kommet godt i gang med at inddrage tillidsrepræsentanterne samtidig med virksomhedens ledere. Men der er stadig en stor proces foran os.

Vores medlemmer yder vores mange passagerer en fantastisk service, som nu desværre ser ud til at forsvinde ligeså stille på digitaliseringens alter. Og her håber vi, at den ny direktør vil have modet til at overveje, hvordan man håndterer dette. For os handler det ikke om, at lade passagererne klare sig selv, men at skabe en jernbanesektor, som alle medborgere kan benytte sig af.

Vi gør rigtig meget for, at de handicappede kan benytte toget, hvad med, at vi også gjorde rigtig meget for den gruppe, der bare har det lidt svært ved at tage toget – lad os også levere en service til dem. Vi kan konstatere at digitaliseringen ikke er uden problemer. Vi ved at 1,3 mio. borgere endnu ikke er klar til at modtage digital post, så vi konstaterer, at det ikke går så hurtigt for alle, som man ofte forudsætter i diverse business-cases.

Og HK Trafik & Jernbane vil opfordre til, at der fra politisk side tages godt imod en ny direktør. Ikke for direktørens egen skyld, men for virksomhedens og jernbanesektorens skyld.  Vi oplever, at man med voldsom hast, (for at leve op til de økonomiske krav til virksomheden), er i gang med at nedbryde den gode service.

Vi vil opfordre politikere til at sikre, at fremtidens jernbane står solidt forankret på følgende tre grundpiller – sikker infrastruktur – nye tog – og god service.

Og her vil vi bakke op om en ny direktør, der vil tage kampen for, at den nye virksomhedsstrategi også politisk kan blive en realitet.

Andreas Hasle, formand
HK Trafik & Jernbane

Arbejdsmiljø Ledelse Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK