Digitalisering: HK vil arbejde for bedre vejledning til borgerne

31. oktober 2014  |  HK Stat  |

Borgerne skal opleve attraktive vejledningstilbud fremfor kun tvang i forhold til digitalisering, siger HK Stats næstformand Peter Raben, som vil kortlægge stats-HK’ernes behov for opkvalificering til opgaven. Samtidig vil HK have afsat en finanslovspulje på op til 200 millioner kroner til digital omstilling.

Kun hver 3. borger i Danmark foretrækker i dag digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige, viser Rambølls undersøgelse ’It ipraksis 2014’. Undersøgelsen viser også, at de borgere, der ikke foretrækker digital selvbetjening eller ikke er så fortrolige med it, har svært ved både at finde den rette selvbetjeningsløsning og har svært ved at bruge den. Uanset it-færdigheder har 16 procent af alle borgere svært ved at forstå det sprog og de begreber, der anvendes på offentlige hjemmesider og i selvbetjeningsløsninger.

- Tallene i undersøgelsen afdækker, at der stadig er brug for personlig vejledning og hjælp – og hellere ved fysisk fremmøde end over telefonen. Derfor er det betænkeligt, når Skat og flere andre myndigheder gør det svært eller umuligt for borgerne at møde personligt op, siger Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Han advarer mod, at digitaliseringen i for høj grad får til formål at effektivisere og spare frem for at give borgerne en bedre betjening.

- Vi skal passe på, at digitalisering ikke lader borgerne i stikken, at offentlige myndigheders vejledningspligt tilsidesættes, og borgernes retssikkerhed i værste fald undermineres.

HK Stat vil derfor undersøge, hvilke behov der kan være for efter- og videreuddannelse af medarbejderne til at kunne varetage opgaven med at hjælpe og vejlede de borgere, som ikke er fortrolige med brug af digitale muligheder i kommunikationen med det offentlige.

- Med digitaliseringen skal HK’erne være formidlere, der kan give borgerne hjælp til selvhjælp. De skal derfor have kompetencer både inden for teknik, kommunikation, jura og sagsbehandling. I kontakten med borgerne får de også indsigt i borgernes oplevelser og udfordringer med digital selvbetjening. En viden, de kan give videre til brug for arbejdet med at opnå velfungerende og brugervenlige systemer, siger Peter Raben og understreger, at HK’erne skal inddrages meget mere i digitaliseringens udvikling, indførelse og drift, fordi de ofte ved, hvor skoen trykker og kan bidrage med løsningsforslag.

For at medarbejderne i den offentlige forvaltning er klædt godt på til den digitale tidsalder, vil HK arbejde for, at der ved finanslovsforhandlingerne bliver afsat en pulje på op til 200 millioner kroner til digital omstilling.

Politik Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK