Ring til fagforeningen

7011 4545

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag lukket Lukket
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 10.00-17.00 
Torsdag lukket Lukket
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

HK.dk logo

Digitalisering: HK vil arbejde for bedre vejledning til borgerne

31. oktober 2014  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Borgerne skal opleve attraktive vejledningstilbud fremfor kun tvang i forhold til digitalisering, siger HK Stats næstformand Peter Raben, som vil kortlægge stats-HK’ernes behov for opkvalificering til opgaven. Samtidig vil HK have afsat en finanslovspulje på op til 200 millioner kroner til digital omstilling.

Kun hver 3. borger i Danmark foretrækker i dag digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige, viser Rambølls undersøgelse ’It ipraksis 2014’ (Linket virker ikke pr. 7. juni 2018). Undersøgelsen viser også, at de borgere, der ikke foretrækker digital selvbetjening eller ikke er så fortrolige med it, har svært ved både at finde den rette selvbetjeningsløsning og har svært ved at bruge den. Uanset it-færdigheder har 16 procent af alle borgere svært ved at forstå det sprog og de begreber, der anvendes på offentlige hjemmesider og i selvbetjeningsløsninger.

- Tallene i undersøgelsen afdækker, at der stadig er brug for personlig vejledning og hjælp – og hellere ved fysisk fremmøde end over telefonen. Derfor er det betænkeligt, når Skat og flere andre myndigheder gør det svært eller umuligt for borgerne at møde personligt op, siger Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Han advarer mod, at digitaliseringen i for høj grad får til formål at effektivisere og spare frem for at give borgerne en bedre betjening.

- Vi skal passe på, at digitalisering ikke lader borgerne i stikken, at offentlige myndigheders vejledningspligt tilsidesættes, og borgernes retssikkerhed i værste fald undermineres.

HK Stat vil derfor undersøge, hvilke behov der kan være for efter- og videreuddannelse af medarbejderne til at kunne varetage opgaven med at hjælpe og vejlede de borgere, som ikke er fortrolige med brug af digitale muligheder i kommunikationen med det offentlige.

- Med digitaliseringen skal HK’erne være formidlere, der kan give borgerne hjælp til selvhjælp. De skal derfor have kompetencer både inden for teknik, kommunikation, jura og sagsbehandling. I kontakten med borgerne får de også indsigt i borgernes oplevelser og udfordringer med digital selvbetjening. En viden, de kan give videre til brug for arbejdet med at opnå velfungerende og brugervenlige systemer, siger Peter Raben og understreger, at HK’erne skal inddrages meget mere i digitaliseringens udvikling, indførelse og drift, fordi de ofte ved, hvor skoen trykker og kan bidrage med løsningsforslag.

For at medarbejderne i den offentlige forvaltning er klædt godt på til den digitale tidsalder, vil HK arbejde for, at der ved finanslovsforhandlingerne bliver afsat en pulje på op til 200 millioner kroner til digital omstilling.  


Politik Kompetencer

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk