Temadag var tilløbsstykke

31. oktober 2014  |  Hovedstaden  |

En god elevtid sætter unge mennesker godt i gang med arbejdslivet. Det er et stort ansvar at være ansvarlig for andres oplæring. Derfor åbnede HK Hovedstaden mandag den 27. oktober dørene for over 130 elev- og uddannelsesansvarlige, der skulle til temadag.

Hvordan skaber man et godt forløb?

Temadag for uddannelses og elevansvarlige

Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark forklarer baggrunden for temadagen:

- I HK Hovedstaden er vi meget opmærksomme på at bidrage til at styrke uddannelserne, så den enkelte, virksomhederne og samfundet som helhed altid får glæde af faglig professionalisme. Danmark kommer til at mangle tusindvis af faguddannende de kommende årtier. Derfor ser jeg de uddannelsesansvarlige som hverdagens helte, der tager sig af uddannelserne i arbejdshverdagen.

Kontoruddannelsen fra ansættelse til fagprøven
Dagen bød på mange oplæg. Stig Bang Petersen fra Niels Brock understregede blandt mange andre ting, at det er vigtigt at planlægge praktikforløbet. Eleven får det bedste udbytte, når dét teoretiske, der bliver lært på skolen bliver sat i spil i virkeligheden på arbejdspladsen. Praktikplanen kan godt blive udarbejdet løbende og eleven blive taget med på råd, men det er vigtigt, at den ikke bare bliver set som en rotationsplan.

Stor reform af området
Erhvervsuddannelserne er under forandring. Derfor gennemgik Gorm Steen Johansen, der er uddannelseschef på Niels Brock, den nye reform. Det er vigtigt, at kende de rammer, elevernes uddannelser har.

Anette Jessen fra den private virksomhed DanCenter var blandt dem der var glade for, at erhvervsuddannelsesreformen blev gennemgået:

- Reformen gør helt klart, at der skal tænkes anderledes. Der er nogle ting, der er knap så fleksible nu. Der er også mere lavpraktiske elementer, som hun er glad for at få med sig fra dagen:  - Man skal være opmærksom på at nå alle målene og huske at få afholdt elevsamtalerne.

Hvordan skaber man et godt forløb?
Elevsamtalerne var da netop også et af de elementer, der blev fremhævet, for gennem dem kan man bedre sikre sig, at eleven oplever den rette udvikling.

Claus Agø Hansen, der er uddannelsespolitisk sekretær i HK Privat, tog udgangspunkt i en række forskellige cases. For én ting er regler og reformer, noget andet er, hvordan man kan forebygge, at der opstår problemer. Man skal blandt andet afstemme forventningerne og leve op til det, man lover, ligesom man skal gøre de usynlige regler synlige og give eleven en fast kontakt.

Både for nye og erfarne

Uddannelsesansvarlige i NaturErhvervstyrelsen

Charlotte Christiansen, Lea Løngreem og Tina Schmidt Aaborn fra NaturErhvervstyrelsen

NaturErhvervstyrelsen var også repræsenteret på uddannelsesdagen. Lea Løngreen fik en elev for første gang for to måneder siden. Indtil nu har hun været meget fokuseret på de konkrete arbejdsopgaver, som eleven sidder med hos hende. Hun er glad for at have fået et større indblik i elevens uddannelse, for det sætter arbejdsopgaverne i perspektiv.
Hun griner:

- Vi blev jo nærmest skældt ud, fordi vi ikke kender bekendtgørelserne. Og jeg kan godt se, at det er vigtigt at vide, hvilken ramme man uddanner folk indenfor. Charlotte Christiansen, der også kommer fra NaturErhvervstyrelsen har mange års erfaring som uddannelsesansvarlig. Hun satte pris på at få frisket en række ting op, ligesom hun synes, at det var spændende at høre om reformen.

Tanja Havnbo fra Egedal kommune er ny elevvejleder og har haft elev i fire måneder. Det har været spændende, og hun glæder sig til hun om et år skal have en ny elev. Denne gang i et helt år:

- Det er spændende, at der bliver sat spørgsmålstegn ved rutiner, og andre gange er det en øjenåbner at forklare, hvorfor man gør ting på bestemte måder.

Man bliver aldrig for gammel til at lære nyt

Tanja Havnbo

Tanja Havnbo var glad for at deltage på temadagen

Som sidste punkt på dagen slog Christian Nyholm fra HK Kommunal på, at det giver arbejdsglæde at lære og udvikle sig. Derfor skal man huske at eleven ikke er ’færdig’, når uddannelsen er klaret. Derfor er det godt at kende til de muligheder, der er, for at efter- og videreuddanne sig. Både som nyudlært – men også som erfaren. Det er også vigtigt, at bruge de kompetencefonde, der findes.

Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark er enig i den udlægning:

- Uddannelse giver identitet og dermed selvværd. Selvbevidste HK´er styrker virksomhederne og skaber vækst og velstand. Det gælder for os alle sammen.

Hjælp til at gøre gode uddannelsesansvarlige bedre

Rie Holst fra HK Kommunal Hovedstaden stod for arrangementet, og hun er glad for den store interesse for området:

- Helt grundlæggende er eleverne vores fremtid, og jo bedre de uddannelsesansvarlige er til at understøtte, jo bedre bliver eleverne. Virksomhederne skal være stolte af at sende eleverne videre ud i verden.

Netværk

Én ting er dog at bruge en dag på at lære om regler og om at sætte praktikforløbet ind i en sammenhæng. Noget andet, der kan styrke den enkelte uddannelses- og elevansvarlige, er løbende sparring. Som mennesker bliver vi gode af at lære af hinanden. Derfor er der som opfølgning på arrangementet blevet oprettet et virtuelt netværk, så medlemmerne kan udveksle erfaringer ad den vej.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK