Lønsjusk kan koste dig dyrt

02. november 2014  |  HK Stat  |

Når staten sjusker med udbetalingerne, er det langtfra kun til de ansattes fordel. For tiden tilbagebetaler forsvaret samlet omkring 26 mio. kroner til 1.100 nuværende og tidligere medarbejdere, der i årevis blev snydt for et pensionsbidrag. I uge 45 og 46 hjælper HK’s afdelinger medlemmerne med at gennemgå lønsedlen.

Rigsrevisionen kritiserer i ny rapport staten for fejlagtige og i de fleste tilfælde for store engangsudbetalinger til ansatte. Fx har chefer i stribevis fået udbetalt for store bonusser, og en ministersekretær i Beskæftigelsesministeriet fik i 2013 både 300.000 kroner for at arbejde ekstra og 100.000 kroner som kompensation for merarbejde.

Det skriver Berlingske: Staten storsjusker med skattekronerne

Langt de fleste af fejludbetalingerne er hjemlet af modtagerne selv eller deres chefer, oplyser konsulent Thomas Lynge Madsen, HK Stat.

Men lønsjusk i staten er langtfra altid til de ansattes fordel, påpeger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

- For tiden modtager 1.100 nuværende og tidligere ansatte i forsvaret penge, som i årevis fejlagtigt ikke kom med på deres lønsedler. Først da et af vores årvågne medlemmer undrede sig over oplysningerne på sin lønseddel og råbte vagt i gevær, kom fejlen for en dag, fortæller Rita Bundgaard.
De nuværende ansatte, 500 personer, bliver udredt inden årets udgang, og de 600 tidligere ansatte vil blive det senest medio næste år, oplyser Thomas Lynge Madsen.

Staten dømt til at efterbetale forsvarsansatte millioner

Forsvaret erkendte umiddelbart, at en række ansatte ikke havde modtaget pensionsbidrag af en bestemt løndel og begyndte at efterbetale pengene til de ansatte. Siden standsede Finansministeriets Moderniseringsstyrelse forsvarets efterbetalinger, og HK Stat forfulgte sagen gennem det fagretlige system. Her afgjorde en højesteretsdommer i en faglig voldgift i foråret 2014, at forsvaret skulle efterbetale pensionsbidraget.

Ansatte hos forsvaret vinder over staten

- Selv en lille fejl på en lønseddel kan betyde tab af store beløb over tid. Derfor er det umagen værd at gå sin lønseddel efter med lup, siger Rita Bundgaard.

- Men for mange kan det godt være lidt af en jungle at finde rundt i lønsedlens mange felter og begreber. Derfor tilbyder vi i HK og en række andre fagforeninger i LO og FTF at tjekke medlemmernes lønsedler. De næste to uger – uge 45 og 46 – har vi særligt fokus på korrekt løn, og vores medlemmer er velkomne til at få en løntjek i deres lokale HK-afdelinger, siger HK Stats formand.

Hver anden finder fejl i lønsedlen. Har du tjekket din?

Løn HK-medlemmer