Medlem får 283.000 kr. i godtgørelse efter HK’s hjælp

03. november 2014  |  HK Handel Hovedstaden  |  Rikke Gundersen

I 2009 fik Lone Hansen en fyreseddel fra sin arbejdsplads i strid med forskelsbehandlingsloven. HK hjalp hende, og nu har hun fået 283.000 kr. i godtgørelse fra Lønmodtagernes Garantifond

Pengesedler

HK hjalp hende, og nu har hun fået 283.000 kr. i godtgørelse fra Lønmodtagernes Garantifond.

Der er arbejdsopgaver, der er bortfaldet. Sådan lyder begrundelsen på den fyring, som Lone Hansen modtager i 2009 fra teledistributøren Milcom, hvor hun er ansat som regnskabsassistent. Men hendes fagforening mener, at fyringen er i strid med loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, og kører derfor en sag for hende. Nu har Lone Hansen fået 160.000 kr. efter skat. - HK har gjort en fantastisk indsats. Jeg havde slet ikke regnet med at få nogen penge, fordi det var en svær sag, da virksomheden var ved at gå konkurs. I sådanne sager, hvor man er lidt i tvivl om sin ret, er det godt, at man kan få hjælp af fagforeningen, siger Lone Hansen.

HK holder fast i sagen i årevis

Lone Hansen havde kort tid inden sin fyring søgt om yderligere orlov til at passe sit handicappede barn. Det er denne forespørgsel, som HK mener, er årsagen til fyringen. - Der ligger nogle afgørelser på, at hvis man bliver fyret med begrundelse i, at man har fravær på grund af et handicappet barn, så er det i strid med forskelsbehandlingsloven. Vi vurderede, at det var på grund af hendes forespørgsel om orlov, at hun blev fyret, så det rejste vi en sag på over for arbejdsgiveren, forklarer Lars Kristiansen, faglig konsulent i HK. Virksomheden går imidlertid konkurs, så HK stiller kravet over for konkursboet og Lønmodtagernes Garantifond, som udbetaler godtgørelser, hvis man har tab i forbindelse med en konkursramt virksomhed. Grunden til, at HK vinder sagen for Lone Hansen, hænger ifølge Lars Kristiansen sammen med, at de holder fast. - Der har været tre modparter i sagen. Først arbejdsgiver, derefter konkursboet og endelig Lønmodtagernes Garantifond. Vi har holdt fast i sagen ved hele tiden at rykke de relevante modparter, siger Lars Kristiansen. Lone Hansen modtog sin godtgørelse i juni i år.