Mistede dagpenge koster dyrt

03. november 2014  |  Østjylland

HK-undersøgelse viser, at dagpengeændringerne koster dyrt. - De medvirker til, at arbejdsmarkedet bliver købers marked, mener Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.

HK har spurgt de medlemmer, som har mistet dagpengeretten, om hvilke konsekvenser det har haft for dem. Bare 13 procent af dem, der har svaret, er kommet i arbejde. Flertallet har derimod oplevet alvorlige økonomiske og sociale konsekvenser.

Hver fjerde har haft en indkomstnedgang på 15.000 kr. eller mere før skat hver måned og lige så mange en nedgang på 10.000-15.000 kr. 83 pct. har måttet låne og skære ned på sociale aktiviteter, på mad og bolig. Og 2 ud af 3 børnefamilier har skåret på børnenes fritidsaktiviteter.

Undersøgelsen ”Hvad er der sket med dem, som røg ud?” omfatter medlemmer, der har mistet dagpengeretten fra januar 2013 til september 2014. Besvarelserne kommer ikke bag på Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland:

- Dagpengereformen blev en giftig cocktail for de ledige, fordi halveringen af dagpengeperioden og fordoblingen af genoptjeningskravet reelt skar dagpengeretten ned til en fjerdedel.

Han forklarer, at hvor et halvt års arbejde tidligere gav fire års dagpengeret, giver et helt års arbejde nu kun ret til dagpenge i to år.

- Det svarer til, at et 10-turs klippekort skæres ned til fem klip samtidig med, at prisen fordobles, bemærker HK-formanden.

Daværende beskæftigelsesminister Inger Støjberg vurderede i 2010, at mellem 2.000 og 4.000 årligt ville miste dagpengene som følge af ændringerne. Men det kom til at gå langt værre: Frem til og med august 2014 mistede i alt 47.850 retten.

- Forkortelsen af dagpengene er med til at gøre arbejdsmarkedet til købers marked. I dag kan vi alle blive fyret. Og da der ofte er flere hundrede ansøgere til én stilling, kan vi efter to år på dagpenge fortsat stå uden job. Dermed risikerer almindelige lønmodtagere at ende uden indtægt, hvis de rammes af arbejdsløshed, siger Hans-Henrik Hansen.

Sammen med Enhedslisten aftalte SRSF-regeringen en langsommere indfasning af reformen. For dem, der mistede retten til dagpenge i 2014, betød det en midlertidig arbejdsmarkedsydelse på 60 procent af dagpengesatsen for ikke-forsørgere og 80 procent for forsørgere. I 2016 falder ydelsen dog bort, og nogle vil stå helt uden indtægt, mens andre kan få kontanthjælp.

HK Østjylland har adskillige gange rejst dagpengespørgsmålet over for folketingspolitikere fra flere forskellige partier.

Se undersøgelsen Lille pdf symbol

Jeg føler en afmagt

- Jeg føler en afmagt som følge af, at den socialdemokratisk ledede regering fører en politik, der ikke er meget anderledes end den tidligere regerings. Det er ikke blot en videreførelse af VK-regeringens politik. Det risikerer også at blive et farvel til en anden politik i fremtiden. For hvem skal føre den, spurgte Hans-Henrik Hansen på et offentligt møde i Aarhus i oktober. Læs mere om mødet her

Sammen er du stærkere Mister du retten til dagpenge Kommunal Dagpenge Ledig