Efteruddannelse: Få fingrene i millioner

04. november 2014  |  SBL  |  Lene Vendelbo

Kom på det kursus eller den uddannelse, du altid har drømt om – ganske gratis. Der står syv millioner kr. i Brugsforeningernes Kompetencefond og venter på dig.

Tag på vinkursus i Italien, se på blomster i Holland eller hvad med et kursus i mindfulness? Alle er eksempler på efteruddannelse og kurser, som Brugsforeningernes Kompetencefond har støttet. Fonden, som også kaldes Kursus for Dig, kan søges af alle ansatte i en selvstændig Brugsforening under en overenskomst mellem Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening og HK.

Du kan søge støtte til både faglig udvikling som for eksempel et truckkørekort og personlig udvikling. Og der er masser af penge. Lige nu står der syv millioner i fonden, og din arbejdsgiver sørger hele tiden for at indbetale flere penge – helt præcist 400 kr. for hver fuldtidsansatte årligt.

Alt for få søger

Men til trods for de mange millioner og vide rammer, så er der alt for få, der søger, lyder det fra Birgitte Hesselbjerg, der er landsklubformand for de Selvstændige Brugser i HK og medlem af kompetencefondens bestyrelse, som vurderer ansøgningerne:

– Det er svært at forstå, at der ikke er flere, der søger. Butikkerne og samfundet omkring os udvikler sig hele tiden. Det skal vi selvfølgelig også – ellers kommer vi bagud og står først for, når der skal fyres.

Ud af komfortzonen

Landsklubformanden har længe forsøgt at overbevise sine medlemmer om vigtigheden af nye kompetencer, men hun oplever, at det er meget op ad bakke.

– Jeg hører om mange, der ikke søger, fordi de ikke vil væk hjemmefra. At det er lidt utrygt. Men de er simpelthen nødt til at komme ud af komfortzonen. I andre erhverv ville man jo flygte, hvis man ikke havde muligheden for at opgradere sine kompetencer.

Birgitte Hesselbjerg hører også om mange, som ikke søger midlerne, fordi de er bekymrede for, om deres arbejdsplads kommer til at lide under medarbejderens fravær.

– De spørger sig selv, hvordan vagtplanen skal gå op, når de ikke er der og synes, at de svigter kollegerne, hvis de er væk. Men det ansvar skal de slet ikke tage på sig. Det arbejdsgiverens pligt at lede og fordele arbejdet, lyder opfordringen fra Birgitte Hesselbjerg.

Rent praktisk er kompetencefonden indrettet, så medarbejderen både får betalt kurset og  arbejdspladsen bliver økonomisk kompenseret for medarbejderens fravær.

Om Kursus for Dig

Alle udgifter til løn, materialer, kursusafgifter, transport og ophold dækkes af Kursus for Dig. Se, hvordan du søger som HK’er, her. Du har ret til to ugers selvvalgt uddannelse om året. Du kan også overføre ubrugte uger til året efter. Det kan du gøre i op til tre år, så du har i alt seks ugers efteruddannelse hvert tredje år. Du behøver ikke bruge alle ugerne, du kan også få støtte til kortere forløb eller dagskurser.

Inspiration til kurser

• Handelsskoler: Her kan du få en kompetenceafklaring, hvis du vil gå fra ufaglært til faglært.
  • HF og VUC udbyder også meget relevant undervisning.
  • Aftenskoler, højskoler og andre udbydere af kurser i personlige kompetencer og udvikling.
  • Tjek eventuelt www.efteruddannelse.dk og www.amukurs.dk.

Se, hvad Kvickly-eleven Sofie fik ud af tre dages inspirationstur til England.

Uddannelse SBL