Faglig inspiration til din(e) tillidsvalgte

04. november 2014  |  Midt

Den 23.oktober var de tillidsvalgte i HK Kommunal Midt og HK Stat Midt inviteret til faglig inspirationsdag. Emnerne var: Kend din kerneopgave, Prioriter din tid og arbejdsrelateret stress. 44 tillidsvalgte deltog og fik værdifulde input med hjem til dig og din arbejdsplads.

Dagen startede med oplæg fra autoriseret psykolog Katrine K. Andersen, som fortalte om arbejdsrelateret stress. Hun startede med at give tips til, hvordan et godt arbejdsmiljø kan forebygge stress. Herefter talte hun om, hvordan du spotter de tegn der viser dig, hvis du selv eller en kollega er ved at være for presset til at klare hverdagen. Til sidst gav hun gode råd til, hvordan så kan hjælpe en stresset kollega.

Gør vi det rigtigt, eller gør vi det rigtige?

Anders Seneca

Debattør og foredragsholder Anders Seneca kom herefter med indspark til, om vi nu også har fokus det rigtige i hverdagen. Har vi kerneopgaven som mål, og fokuserer vi på at gøre det rigtige, frem for at gøre det hele rigtigt? Med andre ord: Det vigtigste er at få løst den opgave/det problem, vi er sat i verden til at løse, uden for meget fnidder og fine ord undervejs. Det er også vigtigt, at alle trækker i den samme retning, mod det samme mål.

En af Anders’ nøglesætninger var, at det er vigtigt at ”tænke ind i boksen, og ikke ud af boksen.” Han satte undervejs gang i debatten ved at bede deltagerne vurdere, om de havde fokus på det rigtige i dagligdagen.

Fremtiden på besøg…

Anders Seneca foran de tillidsvalgte

Først på eftermiddagen, efter frokosten, fik vi besøg af fremtiden… Det var fagets fremtid i form af tre administrationsbachelorstuderende, som er aktive i Administrationsbachelorernes Landsforenning (ABL). De fortalte om deres uddannelse og om landsforeningens arbejde. Deres input var bl.a. et ønske om flere praktikpladser og et bud på de jobprofiler administrationsbachelorer kan have på offentlige arbejdspladser.

Som afrunding på dagen kom Henrik Lund fra RUC og fortalte om, hvordan vi skaber et godt tidsmiljø på arbejdspladsen. Han tog afsæt i forskningsrapporten ”Tidsmiljø – En ny vej til bedre psykisk arbejdsmiljø og produktivitet”. Han sagde bl.a. at det handler om at opnå en fast rytme og et godt flow, så du som medarbejder ikke bliver forstyrret, og kan fokusere på én opgave af gangen.

Sådan oplevede Mette og Allan dagen:

Mette Hansen
Fokus på kerneopgaven
Mette Hansen, FTR Assens Kommune

- Stress er et utroligt aktuelt emne, da vi løbende får beskåret antallet af ansatte, men uden at arbejdsmængden er skåret ned. Derfor er det godt at få lidt input til, hvordan jeg som FTR kan hjælpe med at spotte de små signaler på, hvornår kollegerne har det svært. Det grænser lidt ind over arbejdsmiljørepræsentantens rolle, men jeg synes, det er vigtigt at være godt klædt på som FTR/TR.
   - Anders Seneca talte om at have fokus på kerneopgaven, i stedet for de daglige handlinger. Vi har mange netværk i kommunen, hvor det handler om at få inddraget de rigtige personer i de relevante netværk, så vi får det bedste og mest effektfulde resultat. At holde fokus på kerneopgaven kan hjælpe os med netop dét. Så det var et meget spændende indspark.

Allan Tegner
Vi skal se mulighederne
Allan S. Tegner, AMR, Fødevarestyrelsen, afd. Sjælland/Fyn

- Vi sidder meget på distancearbejdspladser, så det kan være lidt en udfordring af 'fange', når kollegerne har det svært med fx. stress. Der er det godt at få viden om, hvordan vi kan være mere opmærksomme på hinanden.
   - Desuden er vi to afdelinger der er blevet lagt sammen. Det giver desværre nogle gange følelsen af "os og dem", og ofte bliver nogle af opgaverne udført lidt forskelligt i de to tidligere grupperinger. Da vi er en politisk styret organisation sker der ofte strukturændringer og en ændring af processer. Det frustrerer kollegerne. Her var Anders Senecas idé om at se positivt på mulighederne i nye situationer, frem for at fokusere på det vi ikke er tilfredse med, samt det med at arbejde ”med kunden” i stedet for ”for kunden” meget inspirerende. Samtidigt tror jeg, at ideen om at fokusere på kerneopgaven, i stedet for processen, vil være en stor styrke for os. På den måde kan vi se, at vi arbejder mod et fælles mål.

Slides fra dagen

Hvis du vil se slides fra dagen, kan de hentes her:

Arbejdsmiljø Tillidsrepræsentant Arbejdsmiljørepræsentant

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK