Så opruster vi for et bedre arbejdsmiljø

04. november 2014  |  Landsklubben Dansk Supermarked  |

Faglig dag: Tillidsvalgte i Dansk Supermarked satte fokus på vagtplaner, uddannelse og ikke mindst på at få flere HK'ere valgt som arbejdsmiljørepræsentanter.

Mandag den 27. oktober 2014 blev en ganske særlig dag, der kan få betydning for arbejdsmiljøet i Dansk Supermarked fremover. Den dag gav omkring 60 tillidsvalgte hinanden håndslag på, at der i foråret 2015 skal vælges flere HK’ere som arbejdsmiljørepræsentanter som led i en generel oprustning for bedre arbejdsmiljø. Deltagerne i den faglige dag var ikke i tvivl: HK’erne skal spille en langt større rolle i kampen for et godt arbejdsmiljø, og arbejdet starter nu. Der skal findes HK-kandidater til arbejdsmiljørepræsentantposterne, og der skal kæmpes for, at de bliver valgt. Herefter skal der hurtigt ske en kortlægning af, hvem der er valgt, for næste skridt er uddannelse, så de valgte arbejdsmiljørepræsentanter kan blive klædt godt på til opgaven.

- I dag er der for få arbejdsmiljørepræsentanter, der tager HK’s uddannelse, og som begrundelse hører vi blandt andet, at man har dårlig samvittighed over for kollegerne, hvis man skal være væk fra arbejdspladsen. Men det er vigtigt, at vi både får flere HK’ere valgt til at varetage arbejdsmiljørepræsentanthvervet, og at vi får flere af de valgte igennem uddannelsen, sagde arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen fra HK HANDEL.

Hun redegjorde for HK’s medlemsundersøgelse, der viser, hvor højt medlemmerne vægter arbejdsmiljø, og hvordan HK’s indsats på arbejdsmiljøområdet er med til at skabe tilfredshed med HK og dermed også kan være med til at rekruttere nye medlemmer.

Arbejdsmiljøets år

Faglig dag

Engagerede tillidsvalgte på den faglige dag. Er der den fornødne tid til tillidsarbejdet i dagligdagen? Det var et af de spørgsmål, der blev rejst, og Aase Lohmann fortalte, at tillidsrepræsentanterne på KOU-mødet i både Bilka og føtex havde foreslået, at de fik to timer ugentlig uden for vagtplanen til TR-arbejde. Det blev afvist af ledelsen, men Aase Lohmann opfordrede den enkele TR til at lave en lokal aftale om frihed til det faglige arbejde i hverdagen. Foto: Hung Tien Wu

Indsatsen for at få valgt flere HK’ere til dette vigtige arbejde skal være med til at give en perfekt start for det arbejdsmiljøår, HK lancerer med både centrale og lokale aktiviteter fra april næste år, og et år frem.

- Det er første gang i HK’s historie, at man i den grad sætter fokus på arbejdsmiljøet, sagde Merete Hansen, og satte dermed ambitionerne for den kommende indsats for arbejdsmiljøet i perspektiv. Og de tillidsvalgte er parate. Der blev fundet tovholdere fra de områder, de enkelte HK-afdelinger dækker, og de kommende uger og måneder vil de mange ideer folde sig ud og blive til virkelighed på arbejdspladserne i Dansk Supermarked.

Uddannelse i opsigelsesperioden

Faglig dag

Gruppearbejde om valg af arbejdsmiljørepræsentanter i uge 10 i 2015. På den faglige dag blev der slået en tyk streg under, at valgets afholdelse er arbejdsgiverens ansvar, men at arbejdsgiveren i øvrigt ikke må blande sig. Foto: Hung Tien Wu

Til dagligt arbejder de tillidsvalgte for kollegerne på deres respektive arbejdspladser, men på den faglige dag havde de mulighed for at lade sig inspirere af hinanden, lære af hinanden, udveksle synspunkter og blive klædt godt på til fremtidige slag for kollegerne.

Blandt de mere alvorlige emner var det faktum, at der efter endnu en såkaldt tilpasningsrunde skal siges farvel til gode kolleger. Her understregede Aase Lohmann, hvor vigtigt det er, at de opsagte tilbydes uddannelse i opsigelsesperioden, og at der er god grund til at være kreative og måske også komme med mere alternative forslag, der kan føre den enkelte videre.

De rigtige vagtplaner

Faglig dag

Tillidsrepræsentant Henny Nørgaard redegjorde for, hvordan man ved at gå vagtplaner igennem i føtex VibyCentret har fået penge efterbetalt til kolleger. Foto: Hung Tien Wu

Et andet vigtigt emne var vagtplanerne i butik. Man har krav på en 16 eller 18 ugers vagtplan, og det er vigtigt at vide, hvornår en vagtperiode starter, sagde Aase Lohmann, der også nævnte ferieperioderne, der regnes fra mandag til søndag. Der må derfor ikke være weekendvagt i den weekend, ferien slutter. Den faglige sekretær mindede om, at nu kommer sæsonen med mange helligdage, og at det derfor er vigtigt at have fokus på vagtplanerne. Ellers kan det betyde, at medlemmer ikke får det, de skal have ifølge reduktionsbestemmelserne.

Tillidsrepræsentant Henny Nørgaard fra føtex VibyCentret redegjorde for, hvordan de havde fundet fejl, der betød, at der skulle efterbetales et større beløb til kollegerne:

- Vi gennemgik rigtig mange vagtplaner og fandt blandt andet en hel del eksempler på kolleger, der ikke havde fået den betaling i forbindelse med helligdage, de havde krav på. Det var et meget stort arbejde, men det gav resultater, og det betød også, at vi fik flere medlemmer, fortalte tillidsrepræsentanten.

Det fik Gert G. Torstensson til at spørge, om tillidsrepræsentanterne var parate til at tage fat på emnet og måske se på vagtplanerne, selv om det vil være tidskrævende? Det var de.

- Godt, så laver vi en form for drejebog for, hvordan det kan gøres, sagde formanden for landsklubben.

Faglig dag

- Spark døren ind, hold fast, og spørg. Der er mange måder, I selv kan gøre noget for at få orientering, sagde faglig sekretær i HK HANDEL, Aase Lohmann, da hun konstaterede, at mange tillidsvalgte ikke får den månedlige eller kvartalsvise orientering om, hvordan det går i huset. Foto: Hung Tien Wu

Faglig dag

- Nu er der plantet nogle ideer, og det er godt. Vi skal rykke nu, sagde arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen efter gruppearbejdet om at få flere HK'ere til at sætte dagsordenen på arbejdsmiljøets vigtige område. Foto: Hung Tien Wu

Landsklubben Dansk Supermarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK