Sundhed handler ikke kun om rygeforbud

04. november 2014  |  Sjælland  |

Direktionen i Guldborgsund Kommune tvinger et rygeforbud igennem på de kommunale arbejdspladser med virkning fra efteråret 2015.

Jeg troede, det var politikerne, som bestemte! Åbenbart ikke.

Forbuddet gennemføres af hensyn til medarbejdernes helbred og for at give kommunen en bedre sundhedsprofil.

Det er al ære værd. Men er det det korrekte sted at sætte ind, hvis man vil medarbejderne det godt og bekymrer sig om deres sundhed?

Flere undersøgelser af arbejdsmiljøet på de kommunale og regionale arbejdspladser fortæller, at et flertal oplever, at der ikke er tid til at holde de aftalebestemte pauser.

I dag oplever 7 ud af 10 HK’ere i kommuner og regioner, at deres arbejdsplads er stresset. Lige så mange har selv symptomer på stress, og hver tredje beskriver sig selv som stresset. Undersøgelser peger desuden på, at manglende inddragelse og retning fra ledelsen og ingen indflydelse på egen arbejdsdag er direkte ødelæggende for det sunde arbejdsliv og tillidsnedbrydende.

Set fra min stol går vejen til en bedre arbejdsplads ikke gennem regler og forbud. Det sker via klare mål fra ledelsen og klare udmeldinger om serviceniveau til borgerne. Det kan kun ske gennem dialog, åbenhed og udvikling i samarbejdet med de ansatte og borgerne, og en ledelse der tager afsæt i tillid og ansvar.

Jeg kan konstatere, at flere og flere arbejdspladser i den offentlige sektor indfører forbud og restriktioner i jagten på at finde overskud af timer, og siger det er i sundhedens navn. Beregninger i et regneark er ikke ensbetydende med sandheden – alt medtages ikke, og ønskes sikkert heller ikke.

Jeg har ikke noget imod rygeforbud, og jeg har bestemt ikke noget imod sundhed på arbejdspladsen. Tværtimod. Men når hver femte HK’er lever mere usundt som følge af stressfaktorer i arbejdet, så er det altså først og fremmest her, der skal sættes ind.

Forbud sikrer ikke et godt arbejdsmiljø, men det gør forebyggelse, trivsel og ledelseskraft. Og hvorfor sættes tillid og social kapital ikke på dagsordenen?

Alle har krav på et sundt arbejdsliv. Forbud mod rygning betyder ikke, at mødet med stadig mere krævende og til tider aggressive borgere bliver bedre, lettere eller mindre konfliktfyldt. Stress, for få hænder og kronisk tidspres er en del af hverdagen på rigtig mange offentlige arbejdspladser. Kan vi sammen indføre forbud mod de faktorer, er jeg overbevist om, at det vil få større positiv betydning for de kommunale medarbejderes sundhed.

Kommunal Arbejdsmiljø Stress

flere nyheder