Transportministeren kom forbi medlemsmødet i Chef og lederkredsen

04. november 2014  |   |

Tirsdag eftermiddag mødtes over 90 medlemmer frem til Chef- og Lederkredsens medlemsmøde i Høje Tåstrup. Der er normalt stor interesse for mødet, hvor HK ledere og chefer mødes og bliver opdateret på seneste nyt og ikke mindst får en god lejlighed til at netværke på tværs af virksomhederne. I år var interessen lidt større og det skyldtes nok, at Transportministeren var hovedtaler.

Således endte det med, at auditoriet i DSB’s hovedsæde i Telegade var fyldt til bristepunktet. - Jeg er særdeles stolt over den aktivitet som medlemmerne viser ved disse møder. Det er ikke mange kredse som kan mønstre 1/3 af medlemmerne til møde en hverdagseftermiddag og aften, udtaler John Løvenskjold Nielsen, formand for Chef - lederkredsen.

Transportministeren på banen

Transportminister Magnus Heunicke dukkede op og var frisk og engageret i talen som mange kender ham. Emnerne var mange, men interessen samlede sig især om indholdet af den kommende trafikkontrakt med DSB, jernbanens vilkår som byggeplads de næste 10 år og det nye signalprogram.

Ministeren benyttede ledligheden til en aktuel politisk kritik af Venstres finanslovsforslag, der bl.a. indeholder en årlig barbering af DSB med 300 mio. kr. - Man begynder ikke at malke en virksomhed som DSB der netop har gennemført en omfattende effektivisering på vej mod en sund økonomi, udtalte ministeren.

- DSB er og bliver rygraden i den danske togdrift også selvom vi forventer, at EU i løbet af 10 - 15 år vil bestemme at alt jernbanetrafik i princippet skal i udbud, fortsatte ministeren.

- DSB har netop fremlagt en meget klog strategiplan der grundlæggende positionerer virksomheden i fremtiden, med en satsning på, at varetage netop de funktioner der sikrer sammenhængskraften i togdriften, uanset hvem der på sigt kører togtrafikken, sluttede transportminister Magnus Heunicke.

Der var stor spørgelyst og det blev nogle underholdende timer med ministeren. Efter medlemsmødet gik hovedparten af forsamlingen på First hotel, til den traditionsrige middag hvor snakken fortsatte engageret over bordene.

- Det er vigtigt for mig at deltage i disse møder hvor jeg får mulighed for, at mødes med mine lederkolleger under mere afslappede former end i dagligdagen. Det giver efterfølgende rigtig meget god energi på møderne, at vi har haft noget socialt sammen. Ligeledes får jeg mulighed for at møde og tale med nye ledere. Der er altid spændende talere, eller informationer på disse møder. Denne gang har jeg glædet mig rigtig meget til at høre Transportministeren, udtaler trafikinspektør Per Christensen fra DSB Operation.

Næste gang Chef- og Lederkredsen mødes er 30. januar, hvor den ligeså traditionsrige generalforsamling afholdes i Trafikstyrelsens lokaler.