Formanden: ”Det nuværende Merkur er dødsdømt”

05. november 2014  |

17 tillidsvalgte fra landsforeningen Merkur, der repræsenterer kontor- og lageransatte i HK HANDEL, er ved en konference nået til enighed om at nedlægge Merkur.

Med målsætningen om at diskutere de kontor- og lageransattes fremtidige placering i HK HANDEL holdt landsforeningen Merkur en konference den 30.-31. oktober. 17 tillidsvalgte fra området deltog, og der var enighed på konferencen, da formanden for Merkur, Jan Holst, konkluderede, at Merkurs formål med tiden er blevet mere og mere uklart, og at landsforeningen Merkur med den nuværende foreningsstruktur er dødsdømt.

- Vi har ikke været i stand til at finde en fællesnævner inden for gruppen, der har kunnet give volumen til faglige aktiviteter. Vi har tidligere været kendt for kursusaktiviteter, men vi har ikke kunnet gøre kursusdeltagerne fagligt aktive efterfølgende, og det har sammenholdet på tværs af gruppen lidt under, vurderer Jan Holst.

Planen er nu, at landsforeningen Merkur bliver officielt nedlagt på delegeretmødet i marts 2015. Men det betyder ikke, at arbejdet med at positionere kontor- og lageransatte er et overstået kapitel, det skal blot have en ny form:

- Netværk på området kan gendannes, hvis vi sætter ind på virksomhedsniveau, og skaber et sammenhold om det faglige arbejde tættere på medlemmerne i stedet for at gabe over for stor en gruppe. Fagligt har vi tidligere haft succes med kurser rettet specifikt til fx kontoransatte om løn- og personalesager. De gav faglige netværk, og det kunne være de spor, vi skal ud af nu.

Hvordan skal kontor- og lageransatte fremover høres i HK HANDEL?

Det sagde tillidsrepræsentanterne efter konferencen:

- Vi har på lagerområdet behov for fællesskabet, når der skal forhandles overenskomst. Vi står ikke stærkere, hvis rammen for den forhandling kun er lokal. Derudover vil det måske give et bedre fagligt netværk, hvis vi splittede os op i brancher med fx en klub for dagligvaregrossister og udvekslede erfaringer – vi er jo ikke hinandens konkurrenter, fordi vi har forskellige arbejdsgivere, vi skulle gerne være kolleger på tværs af det i kraft af faget, siger Jørgen Thomsen, tillidsrepræsentant på Supergros i Herning.

- I Sydjylland bliver Merkur-folket ikke glemt, for her udgør kontor- og lageransatte halvdelen af bestyrelsen. Det er en god indgang til at holde vores punkter på dagsordenen i HK HANDEL. Fremover ser jeg en mulighed i at danne virksomhedsklubber i fx større grossistvirksomheder som Sanistål og Lemvigh-Müller. Klubberne kunne så mødes og erfaringsudveksle en gang om året, så der blev et fagligt fællesskab, der tager udgangspunkt i de virksomheder, hvis arbejdsområder ligner hinandens, siger Erik Grambow, tillidsrepræsentant i Lemvigh-Müller i Varde og medlem af HK Handel Sydjyllands bestyrelse.

Det videre arbejde med kontor- og lagerområdet ligger nu i sektoren HK HANDEL. Hvis du har input, ønsker til tiltag på din arbejdsplads eller kursusønsker, der har med dit fag at gøre, er du velkommen til at kontakte enten sektorchef Per Lykke Valkki på tlf: 4011 4771 eller mail: per.lykke@hk.dk eller Jan Holst på tlf: 22449140 eller mail: jhol.dk@gmail.com.

Landsforeningen Merkur i tal:

• 10.471 medlemmer
  • Ca. 1.600 ansatte på lageret
  • Ca. 3.500 ansatte på kontor
Eksempler derudover:
  • Ca 225 med indkøb
  • Ca. 400 bogholder
  • 103 tillidsrepræsentanter

Merkur Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK