Kvinderne kan gå hjem den 7. november

05. november 2014  |  HK Danmark  |

Kvinderne i Danmark tjener i gennemsnit 17 procent mindre end deres mandlige kolleger, og så er det vel også rimeligt, at de arbejder mindre. Det er pointen i en kampagne for ligeløn, som HK og en række andre fagforbund står bag.

Hvis kvinders arbejdsmængde og løn skulle hænge sammen, burde kvinderne holde fri fra den 7. november og året ud. Kvinder tjener i gennemsnit 17 procent mindre end mændene i timen. Det betyder, at hvis kvinderne fik den samme timeløn som mændene ville de kunne arbejde mindre og stadig have den samme årsindkomst.

En del af lønforskellen skyldes, at mænd og kvinder har forskellige job, forskellig erfaring, forskellig uddannelse osv. En anden del skyldes, at mænds og kvinder aflønnes forskelligt for samme arbejde eller arbejde af samme værdi – og det er ulovligt.

Hidtil har der manglet information, der har gjort det svært at nå til bunds i de lønforskelle, der er lovlige og dem, der er i strid med ligelønsloven.

Men der er hjælp på vej. I maj vedtog Folketinget en ny ligelønslov, som betyder, at arbejdsgiverne fremover vil få tilsendt kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik. Og det glæder HK’s næstformand Mette Kindberg:

- Herefter er det slut med dårlige undskyldninger fra arbejdsgiveren om, at de ikke kan finde ud af at lave en ligelønsstatistik, eller at virksomhederne ikke vidste, at de var omfattet af loven. Virksomheden får pligt til at informere de ansatte om, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik, og den får pligt til at udlevere kønsopdelt lønstatistik til tillidsrepræsentanten, siger hun.

Mette Kindberg ser frem til, at de nye ligelønsstatistikker bliver tilgængelige på den enkelte arbejdspladser i 2016.

- Loven vil give de ansatte og tillidsrepræsentanterne langt bedre mulighed for at kontrollere om ligelønsloven bliver overholdt på den enkelte arbejdsplads. Flere virksomheder og flere lønmodtagere vil blive omfattet, og både ansatte og tillidsrepræsentanter får med loven bedre rettigheder. Det kan kun trække tingene i den rigtige retning, siger hun.

Tjek Facebook-kampagnen, Kvindernes sidste arbejdsdag

Løn Ligestilling