Ny topchef har blik for trivslen i jobcentrene

05. november 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Vordingborgs social- og arbejdsmarkedsdirektør afløser Ole Pass som formand for de kommunale topembedsmænd, der har ansvaret for beskæftigelsesindsatsen og det sociale område.

Tusinder af socialformidlere og endnu flere medarbejdere på jobcentrene kan se frem til nye, administrative pejlemærker personificeret i Helle Linnet, der er navnet på den nye formand for Foreningen af kommunale Social-, Sundheds-, og Arbejdsmarkedschefer i Danmark.

Hun har siden 2006 været Social- og Arbejdsmarkedsdirektør i Vordingborg Kommune og afløser foreningens mangeårige formand, Ole Pass.

Den nyvalgte formand giver i dette interview sit syn på blandt andet beskæftigelsesreformer og kommunal systemtænkning.

HK: På beskæftigelsesområdet skal vi inden for kort tid implementere den fjerde store reform inden for to år. Hvordan vil du være med til at skabe arbejdsro og tid til ordentlig forankring til gavn for borgerne og medarbejdernes arbejdsglæde?

- Socialchefforeningen er enig i mange af de målsætninger, der er for alle reformerne, men vi har til minister og ministerens embedsfolk gjort kraftigt opmærksom på, at der skal være tid til implementering. Vejledninger og cirkulærer skal være på plads inden lovens ikrafttrædelse. Vi mangler stadig at se, at dette tages alvorligt, konstaterer Hellet Linnet.

Fagligt og personligt overskud

Hun finder også den fornødne uddannelse til den enkelte medarbejder uhyre vigtig.

- Jeg tror meget på, at det er have et fagligt og personligt overskud i opgaveløsningen er med til at skabe arbejdsglæde. Jeg tænker også, at det, at vi kan se, at flere unge får en uddannelse med de værktøjer, vi nu har, vil medvirke til, at arbejdet er meget meningsfuldt, siger formanden.

HK: Borgere oplever ofte, at det kommunale system arbejder i ”siloer”, og at man løber spidsrod i systemet, fordi den tværgående, helhedsorienterede tilgang ikke fungerer hensigtsmæssigt. Hvad mener du skal gøres for at bryde silo-/systemtænkningen?

- Jeg har både i mit daglige virke og i foreningsregi talt meget om, at vi i kommunerne skal nedbryde siloer. Det er vigtigt, at dette også sker i ministerierne. For eksempel er der dilemmaer i erhvervsskolereformen, hvor undervisningsministeriet har vedtaget, at de unge skal have mindst to i relevante fag. Det giver udfordringer på beskæftigelsesområdet, hvor vi med uddannelsespålægget får sværere ved at anvise uddannelsesmuligheder, lyder det fra Helle Linnet.

Eksperter skal koordinere

Men selv om alle er enige om, at siloer skal nedbrydes, må det ifølge Helle Linnet ikke betyde, at ekspertfunktionerne forsvinder.

- Det kan være korrekt, at der kommer 10 forskellige dygtige folk i en familie. Vi skal bare sikre, at det er os og ikke familien, der skal koordinere indsatsen. Det betyder, at vi ikke skal fortælle, hvem familien skal ringe til, men i stedet sige, at vi sørger for, at der bliver taget kontakt. Det lyder enkelt, men er faktisk svært i praksis, konkluderer Helle Linnet.

Om Helle Linnet

Før Helle Linnet blev Social- og Arbejdsmarkedsdirektør i Vordingborg Kommune, virkede hun i 12 år som socialchef i den tidligere Møn Kommune.

Oprindeligt uddannet sygeplejerske fra Sankt Lukas Stiftelsen, efterfulgt af en merkonom i ledelse og samarbejde. Siden har hun brugt et år på bl.a. forvaltningshøjskolen, deltaget i moduler af hærens lederuddannelse og taget en KIOL - kompetenceudvikling i offentlig ledelse - ved Metropol.

Social og beskæftigelse

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK