Ring til fagforeningen

7011 4545

Onsdag 8.00-17.00
Torsdag Lukket
Fredag Lukket
Lørdag 10.00-12.00 
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Onsdag 10.00-17.00 
Torsdag Lukket
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

IT-eksperter dumper brugervenligheden af offentlige it-tjenester

06. november 2014  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er os, der skal komme borgeren i møde, og det er ikke lykkedes for os endnu, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Det halter gevaldigt med brugervenligheden af de offentlige it-tjenester, som borgere i hele landet oftere og oftere kommer kontakt med. Det er konklusionen i en undersøgelse lavet blandt it-professionelle af fagforeningen IDA.

Samlet set giver de it-professionelle karakteren 4,9 på 12-skalaen til digitaliseringen af det offentlige. Men brugervenligheden bliver vurderet lavere end gennemsnittet.

Og chefen for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, er ikke sen til indrømme, at der er plads til forbedringer, oplyser Version2.


Vi skal komme borgeren i møde

Foto: Agnete Schlichtkrull

Lars Frelle-Petersen indrømmer, at brugervenligheden halter. Foto: Agnete Schlichtkrull

- Den offentlige sektor på nettet udstiller meget det, som vi er: Et meget lagdelt univers med ekstremt mange niveauer og forskellige myndigheder, siger Lars Frelle-Petersen til Version2 og fortsætter:

- Det kan ikke være meningen, at det er borgeren, der skal finde ud af, hvordan den offentlige sektor fungerer. Det er os, der skal komme borgeren i møde, og det er ikke lykkedes for os endnu. Der er ingen tvivl om, at det, der rider os som en mare, er brugervenligheden.

Et godt eksempel er mobil-venligheden

Et af de eksempler, som direktøren for Digitaliseringsstyrelsen selv peger på som et problem, er tilpasningen til mobile enheder.

Der gemmer sig så mange services i eksempelvis borger.dk, at man, selvom siden i sig selv er optimeret til mobiler og tablets, hurtigt risikerer at blive mødt af en løsning, der ikke er optimeret til det, hvis man vil bruge en af de mange selvbetjeningsløsninger. 

- Det kunne være rart at sige, at vi gør det på én samlet måde, når vi udstiller så mange selvbetjeningsløsninger på borger.dk i stedet for, at hver myndighed har mulighed for at vælge, siger Lars Frelle-Petersen. 

Han indrømmer, at der kun er en vej mod en bedre brugeroplevelse. Og det er ved at ensrette tingene.

- Den offentlige sektor på nettet er ikke særlig moden endnu, og det udtryk vi kunne have over for borgeren kunne være langt mere ensrettet. Vi kan aldrig blive Apple, men vi kan nå et langt stykke.

Ydelse og borgerbetjening HR, økonomi, it og stab

Debat

Der blev ikke fundet nogle indlæg
Se alle debatter

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor


hk.dk/aktuelt

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk