Man hjælper andre og får det dobbelte igen

06. november 2014  |  Sydjylland

Giv noget, få noget, opsøg heldet: HK Sydjyllands netværksgruppe for ledige blev skudt i gang i Horsens.

Deltagerne i det første møde i netværksgruppen for ledige. Du kan se mere om Heidi, Ingrid, Joan, Maiken, Mads, Margrethe, Vinni og Vivi på HK Sydjyllands Facebook-side.

Ja, det ER svært at finde et nyt job, når man er blevet ledig.
Men man kan selv gøre noget for at opsøge heldet.
Og man kan endda have det sjovt, mens man venter på at finde sit næste job.

Kodeordet er netværk.
I hvert fald ifølge Mads Olesen, som onsdag den 5. november var med til at skyde HK Sydjyllands netværksgruppe for ledige i gang.
55-årige Mads Olesen med en fortid som blandt andet reklametegner, marketingkoordinator og sælger holdt et oplæg om et andet netværk, han er med i: Powerjobsøgerne (link udløbet 26/10/16), som HK Sydjyllands nye netværksgruppe kan hente inspiration fra.
Og faktisk er han med i endnu et netværk, så han nu deltager i hele tre netværksgrupper for ledige.

­- Det er både sjovt og givtigt at være med i netværksgrupper. Bare man husker at gå ind i det med den indstilling, at man skal give mere, end man får. Man skal ikke kun tænke på sig selv, men skabe værdi for dem, man er i netværk med – give dem kontakter, viden, tip om jobmuligheder. Og hvis man hjælper andre, opdager man, at man pludselig får det dobbelte igen, sagde han.

Andre øjne på dine evner og muligheder

- Det er skide sjovt at arbejde med netværk, sagde Mads Olesen, som holdt oplæg om Powerjobsøgerne. Endnu har han ikke selv fået et job, efter at han blev ledig for kort tid siden. Men det har været tæt på.

- Noget af det fede ved at deltage i et netværk er at komme tættere på andre, som lærer dig at kende, så de kan se dig og dine evner fra nye vinkler. Det er svært at komme op i helikopterperspektiv, når det drejer sig om dig selv. Men de andre i et netværk kan måske opdage, at du da kan og skal noget helt andet, end det du selv har troet.

- Og så er det fantastiske ved netværk jo også, at jeg får nogle ambassadører, som fortæller om mig i deres øvrige netværk, sagde Mads Olesen, som gav eksempler på medlemmer af Powerjobsøgerne, som netop har fået job, fordi andre i netværket har ”solgt” dem godt over for arbejdsgivere.

Men hvorfor så deltage i HK Sydjyllands netværk, når han i forvejen deltager i to andre?
- HK har kontakt til tillidsfolk og virksomheder. De har fingeren på pulsen inden for deres område. Så ved at være med her, håber jeg, at vi kan få del i det netværk, som HK har, sagde han til de syv andre ledige, som var mødt op til netværksmødet i Horsens.

Du kan se en kort præsentation af alle de otte, som deltog i netværksmødet, på HK Sydjyllands Facebook-side.

Hvad skal gruppen bruges til?

Lisbeth Mandrup fra Job og Vejledning i HK Sydjylland var vært ved det første møde i netværksgruppen. Hun understregede, at HK Sydjylland kun medvirker til at løbe netværksgruppen i gang. På længere sigt er det gruppemedlemmerne selv, som står for møderne.

Ud over oplægget om Powerjobsøgerne handlede det første møde om at spore sig ind på, hvad netværksgruppen fremover skal bruges til.

Uopfordrede ansøgninger, muligheder med LinkedIn og træning i at gå til jobsamtale var nogle af de emner, der blev vendt.

Og de første ideer og tips om konkrete firmaer og jobmuligheder blev også udvekslet hen over bordet.

De næste netværksmøder er fastlagt til 10. november og 20. november, begge gange klokken 10.00 i HK Sydjyllands lokaler i Horsens, Rådhustorvet 21, 2. sal.
Muligvis bliver der også senere etableret netværksgrupper i andre dele af HK Sydjyllands område.

Hvis du ønsker at deltage i de næste netværksmøder, kan du foreløbig kontakte Lisbeth Mandrup på 27Lmm@hk.dk – skriv ’Netværk for ledige’ i emnefeltet.

Ledig Fyret Netværk