Sampension på vej mod historisk højt afkast

06. november 2014  |  HK Kommunal  |  HK Stat  |

Det går godt for Sampension, som er på vej mod rekordår. Det betyder, at kundernes pensionsopsparinger vokser.

Sampension leverede i årets første tre kvartaler et samlet afkast på 19,0 milliarder kroner. mod et afkast på 1,1 i samme periode i 2013. Det er højeste afkast i de første ni måneder af et år i Sampensions historie, og giver sidste kvartal også et pænt plus, vil det være rekordår.

- Man kan roligt konstatere, at 2014 har været et godt investeringsår. Vi leverer et usædvanligt højt afkast i kroner og ører på selskabsniveau. Og kunderne i markedsrente får det fulde udbytte med det samme i form af, at deres opsparing vokser ganske pænt i disse år, siger adm. direktør i Sampension Hasse Jørgensen.

Nye aktieindkøb

I markedsrente leverede Sampensions livscyklusprodukt ”3 i 1 Livspension” et samlet afkast på 7,4 procent og kunderne fik mellem 6,3 og 9,2 procent - størst afkast til kunder, der sparede op med høj risiko og har lang tid til pensionering.

Investeringsresultaterne betyder, at Sampension med en meget solid kapitalbase har mulighed for at gå efter mere kapitalkrævende investeringer, som har et højt afkastpotentiale til fordel for kunderne.

- Vi mener, der stadig er mere at hente på aktierne. Selv om det markante kursfald her i oktober er genvundet, er der stadig et stykke vej til de niveauer, som vi så på aktierne i sommer. Det vil derfor være sandsynligt, at vi i den kommende periode foretager yderligere aktieindkøb, siger Hasse Jørgensen.

Lavere omkostninger per kunde

Kunderne indbetalte 5,8 milliarder kroner i årets første ni måneder, hvilket var 1,4 procent lavere end i samme periode sidste år. Det var især engangsindbetalingerne, der lå på et lavere niveau end i 2013.

Omkostningerne i Sampension forventes at udgøre omkring 400 kroner per kunde ved udgangen af året – det vil være et fald på knap 5 procent i forhold til ultimo 2013. Og vil der være skåret godt en femtedel af omkostningerne pr. kunde i forhold til for fem år siden. Dermed ligger Sampension langt lavere end de øvrige pensionsselskaber på det kommercielle marked.

Pension

mød kolleger i vores faglige netværk