Skriv samtidigt

06. november 2014  |  Vigdis Jensen

Vi gør op med fortidens forestilling om, at professionelt sprog skal være uforståeligt sprog.

Fra uforståeligt til forståeligt

Gudskelov undergår definitionen af det professionelle sprog ude i virksomhederne en mærkbar forandring i disse dage, og langt om længe er det ved at slå rod, at professionelt sprog ikke skal glimre ved dets uforståelighed, men i stedet kendetegnes ved at være godt og letlæseligt.

Vejen til læsevenlighed og god sprogbrug generelt går gennem et aktivt, enkelt, korrekt og konkret sprog, men faktisk er samtidigt sprog den retningslinje, du måske skal være allermest opmærksom på.

Skrift og tale

Jeg har udarbejdet sprogpolitikker for flere forskellige virksomheder, og i samtlige tilfælde har jeg i mine analyser af den eksisterende kommunikation og sprogbrug kunnet konstatere, at de pågældende sprogpolitikkers tiltænkte brugere anvender vidt forskellige sprogstile til hhv. tale og skrift. Højst sandsynligt i god tro og med en fejlagtig formodning om at skriftsprog skal ligge et par høflighedsniveauer over talt sprog.

Oversættelse til nudansk

Vi begynder så småt at få has på kancellilevnene, men de lever ikke desto mindre stadig i bedste velgående i visse historisk forankrede brancher og særlige aldersgrupper. At katten er ude af sækken kan dog tydeligt ses i flere og flere virksomheders sprog, og der er en række fremragende eksempler på, at formulerings- og fagudtrykstunge brancher har givet deres sprog en makeover og oversat det til et nudansk, der kan forstås på tværs af generationer og fagkundskaber.

Mange af de virksomheder, der overvejer en "opdatering", er bekymrede for, at noget af den autoritære aura, seriøsiteten og korrektheden drukner og hiver sprog og indhold ned på et ikke tilstrækkeligt tilsvarende og alt for hverdagsagtigt niveau. De frygter, at en almindeligt forståelig sprogbrug vil lægge deres faglighed og integritet på hylden. Til at imødekomme disse bekymringer er der skudt en lang række konsulentvirksomheder med speciale i succesfuld formidling op. De rådgiver og beroliger virksomhederne og sætter dem ind i, præcis hvad en oversættelse til nudansk med dertilhørende ekstra forklaringer og konkretiseringer gør ved en virksomheds identitet, udtryk og forhold til kunderne.

God kommunikation er et valg

Det må og skal være en virksomheds mål at gøre sig forståelig over for sine kunder, sådan at kunderne ikke på det nærmeste skal samle sig mod til at komme ind i en butik eller gå i dialog med en virksomhed af frygt for at blive verbalt overrumplet og føle sig dumme eller være bange for at spørge ind til ord, der bliver nævnt. Det er ikke alle, der har lyst til, behov for eller ressourcer til en decideret sprogpolitik, og miskommunikation kan da også kommes til livs på mange andre måder. Det er et kæmpe selvmål, hvis virksomhederne tror, at fancy begreber sælger og involverer, så netop det har fx Elgiganten forsøgt at rette op på. Ifølge en nyere undersøgelse foretaget af Elgiganten svarede 41 % af de adspurgte kunder, at teknologien er blevet så kompliceret, at det er vanskeligt at følge med udviklingen. Desuden påpeger Elgiganten, at roden til problemet skal findes i, at forskellige firmaer bruger forskellige begreber til at betegne det samme, og at mange af begreberne hyppigt ændres i takt med den teknologiske udvikling. Ja, og så bliver der selvfølgelig konstant lanceret nye termer, hvilket heller ikke gør situationen nemmere for forbrugerne. Elgiganten har som et konkret led i en klarere kommunikation i øjenhøjde med kunderne valgt hvert år at give 5000 ansatte 4 dages oplæring i de nyeste produkter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK