HK'ere skal tjekke pas i 2015

07. november 2014  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Paskontrol

Københavns Politi sætter nu et forsøg i gang i lufthavnen, hvor grænsekontrollen øges med 10 årsværk. Heraf skal 5 være administrative medarbejdere. For HK Politiet er det et længe næret ønske, som nu bliver imødekommet.

Fra foråret 2015 kan det være en HK’er, som tjekker dit pas, hvis du lander i Københavns Lufthavn med et fly fra et land uden for Schengen-området. Det har Københavns Politi netop besluttet, efter at grænsekontrollen gentagne gange har været udsat for kritik.

Der er hermed tale om et forslag, som landsklubben HK Politiet har fremsat gentagne gange i over 3 år. Med forbillede i blandt andet svensk politi har den igen og igen argumenteret for, at HK’erne kan løse langt flere opgaver i politiet, end de gør i dag.

- Det er en stor sejr for os. Endelig er der blevet lyttet til vores forslag, siger formand for HK Politiet Heidi Juhl Pedersen.

Forsøgsordningen består i at opnormere lufthavnens first line paskontrol med 10 årsværk, hvoraf de 5 vil være medarbejdere med administrativ baggrund. First line kontrollen er det første pastjek, som rejsende fra ikke Schengen-lande udsættes for. Er der grund til yderligere tjek, bliver de sendt videre til second line, som alene er bemandet med politifolk.

De nye job vil blive slået op internt i Københavns Politi. De 5 interne ansøgere vil blive erstattet med nye ansættelser, således at det samlede antal administrative årsværk forøges med 5.

Mulighed for jobudvikling

Næstformand i HK Politiet og fællestillidsrepræsentant i Københavns Politi Anne Ammitzbøll glæder sig også over den nye udvidelse af faggruppens muligheder. Hvad den præcise stillingsbeskrivelse bliver er endnu uklart, men Anne Ammitzbøll er overbevist om, at HK’erne med deres kompetencer er de rigtige til opgaven.

- På de tidspunkter, hvor der ikke kommer så mange fly ind, kan vi i modsætning til at andre faggrupper med civil baggrund bruge tiden på andet administrativt politiarbejde, siger hun.

Heidi Juhl Pedersen håber, at ordningen bliver en succes og hæfter sig ved, at politidirektør i Københavns Politi Thorkild Fogde taler om måske at gøre den permanent. Til Jyllandsposten den 6. november 2014 udtaler han, at ’hvis ordningen med civilt ansatte bliver en succes, kan forsøget blive permanent og muligvis blive udvidet.’

Læs Københavns Politi øger grænsekontrol i Kastrup i Jyllandsposten.

Anne Ammitzbøll vil følge opstarten af forsøget tæt og forventer, at der vil være en stillingsbeskrivelse klar i næste uge. Og omkring april-maj vil de nye paskontrollører formentlig være på plads i pasboksene i lufthavnen.

- Jeg håber, kollegerne vil tage de nye job til sig. De rummer både mulighed for individuel kompetenceudvikling og udvikling af HK-fagligheden i politiet generelt. Og så er der jo en helt speciel stemning i en lufthavn. Fx vil vi møde masser af glade mennesker, siger hun.