Løft af kompetencer er en fælles opgave

07. november 2014  |  Sjælland  |

Behovet for faglærte hænder stiger i de kommende år. Derfor må der ekstra fokus på at styrke både ufaglærte og faglærtes kompetencer, siger HK Kommunal Sjælland.

At Danmark har brug for faglærte kompetencer præger en del af den offentlige debat, og alle analyser peger på vigtigheden af dette.

Foto af Michael Rosenberg, afdelingssektorformand i HK Kommunal Sjælland

Derfor ser jeg et særligt fokusområde: At løfte ufaglærte til faglærte, og at løfte faglærte til næste niveau på uddannelsestrappen og gerne videre op ad trappen. Og det vil være essentielt i de kommende år. Danmark har brug for de bedste kompetencer, når vi skal løfte opgaverne i den offentlige sektor og på resten af arbejdsmarkedet.

Når man i den offentlige debat kan høre arbejdsgivere sige, at ”medarbejdere igennem livets skole har fået kompetencer, der er meget mere værd end formelle kompetencer”. Behøver vi så ikke mere have fokus på efter- og videreuddannelse? - Jo, naturligvis, siger vi i HK Kommunal Sjælland.

Der er forskel på kvalifikationer og kompetencer, og arbejdspladserne ændrer sig hurtigt med nye krav til løsning af opgaverne. Det kræver et fleksibelt efteruddannelsessystem – og vilje til at bruge det.

Det påstås jo med mellemrum, at arbejdsgiverne ikke kan tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft og må søge udenlandsk arbejdskraft. Og at medarbejdere ikke ønsker at uddanne sig – og den daglige drift skal jo også klares og så videre. Undskyldninger er der ikke mangel på. Men skal vi bare lade stå til?Det mener vi ikke i HK kommunal Sjælland.

En moderne fagforening skaber muligheder for sine medlemmer i samspil med arbejdsgiverne. I HK’s overenskomst kan medlemmerne få op til 25.000 kr. til kompetencegivende uddannelse. Det er naturligvis en konsekvens af, at både vi og arbejdsgiverne mener, det er en vigtig opgave.

Der bør derfor opsættes mål og rammer for kompetenceudvikling og uddannelse, som skal være synlige for hele arbejdspladsen. Så endnu flere af vores medlemmer efterspørger målrettet uddannelse til gavn for arbejdspladsen, men også den enkeltes udvikling af kompetencer.

Det kræver ledelsesmæssig prioritering, fokusering og planlægning.Denne fokusering på uddannelsesløft er en fælles opgave, som vi i HK er parate til at deltage i løsningen af. Derfor har vi indbudt vores medlemmer til et stort uddannelsesevent, hvor de kan søge viden hos uddannelsesudbydere, blive nysgerrige og interesserede i mulige uddannelsesveje og blive inspireret til at gå i dialog med arbejdspladsen om mulige personlige uddannelsesønsker. Mange af vores arbejdsgivere har tilkendegivet, at de støtter initiativet.

Der har i for lang tid været talt om, at uddannelse er vigtig, og alle skal kompetenceløftes. Nu skal der realiteter bag ved ordene. Løft af kompetencer er et fælles anliggende.

Kommunal Kompetencer Efteruddannelse

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK