Tankevækkende svar om stress fra over 450 medlemmer

03. november 2014  |  Midt

Stress fylder alt for meget i hverdagen for HK’erne på Fyn og i Fredericia-området. Det er konklusionen efter, at over 450 medlemmer tog imod HK Midt’s invitation til at deltage i en spørgeundersøgelse om emnet stress på arbejdspladsen.

Martin Rasmussen
Afdelingsformand
HK Midt
   - Alene det, at så mange medlemmer har valgt at deltage i vores spørgeundersøgelse fortæller, at temaet stress fylder meget i hverdagen hos mange. Tallene fortæller klart og tydeligt, at trivsel på arbejdspladsen stadig og hele tiden skal prioriteres højt. For lige nu koster stress tydeligvis for meget kvalitet i arbejdslivet – og for mange ressourcer for både medarbejdere, arbejdspladser og samfund, konstaterer formand Martin Rasmussen på baggrund af undersøgelsens svar:

- Jeg vil samtidig gerne sige tak til medlemmerne af HK Midt for de mange svar og tilføjede kommentarer. Det tegner et klart billede af et område, vi skal arbejde endnu mere med. Det vil vi blandt andet gøre i 2015, der i hele HK er udråbt til arbejdsmiljøår. Her har vi stress højt oppe på dagsordenen.

Problemer og løsninger: Åben dialog om stress

I undersøgelsen falder hele 24,61% af besvarelserne i kategorien ”Ja, jeg har tidligere været væk fra arbejdet pga. stress”. Hertil kommer 13,53%, der har ”...holdt et par ferie-, syge- eller fridage for at koble af”:

- De høje procenter afspejler et alt for højt stressniveau på HK-arbejdspladserne, hvor sparekrav, effektiviseringer og færre hænder er hverdag og virkelighed. Det giver altså meget mere end sved på panden, når du skal håndtere flere og flere opgaver inden for den samme tidsramme. Afregningen er langt mere kontant i form af stress og stressrelateret fravær, vurderer Martin Rasmussen og fortsætter:

- Vi skal have skabt en kultur på både offentlige og private arbejdspladser, hvor der er en åben dialog om stress, og hvor vi kan tale om både problemer og løsninger. Det vil være et af redskaberne til at genskabe arbejdsglæde, motivation og kvalitet i et arbejdsliv, hvor stress spiller en langt mindre rolle.

Stress

FAKTABOKS: Hvad fortæller undersøgelsen ellers…?

• af de adspurgte, der selv har været væk fra deres arbejdsplads på grund af stress, har der hos 23,88% været tale om fravær på mere end 3 måneder
  • hele 66,74% har oplevet, at en eller flere kolleger har været væk fra arbejdspladsen på grund af stress
  • en stor del af de adspurgte oplever de kendte symptomer på stress – bl.a. hovedproblemer (45,68%), problemer med at huske (42,57%), koncentrationsbesvær (36,14%) og dårlig søvn (39,92%)
  • for mange opgaver (29,93%), dårlig stemning på arbejdspladsen (30,60%), støj (35,25%) og langsomme/fejlbehæftede systemer (42,35%) er nogle af de faktorer, der stresser på arbejdspladsen
  • partneren (53,88%), familien (39,69%), kollegerne (34,81%) og chefen (53,66%) angives som de primære samtalepartnere, hvis de adspurgte får problemer med stress
  • mange af de adspurgte lægger små ting ind i hverdagen for at forebygge stress – f.eks. pauser (37,47%), regelmæssig motion (42,57%) og samtaler med partner (33,70%) og/eller kolleger (22,17%)

Stress Arbejdsmiljø

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

kontakt os på
tlf. 70 11 45 45

eller online her:

Kontakt HK Midt

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK