Enklere regler - ikke mere centralisering

12. november 2014  |  HK Kommunal  |

Regeringen pønser på at centralisere den tekniske byggesagsbehandling. Både HK Kommunal og KL advarer mod at tro, at det alene løser noget.

Det giver hverken effektiviteten eller kvaliteten af den tekniske byggesagsbehandling et løft, hvis man samler den i større enheder. Tværtimod, lyder det fra KL. I det hele taget advarer HK Kommunals formand, Bodil Otto, mod at tro, at centralisering automatisk er vejen mod en mere effektiv offentlig sektor. Erfaringer viser nemlig det modsatte.

Meldingerne kommer efter offentliggørelsen af regeringens byggepolitiske strategi - Vejen til et styrket byggeri i Danmark - for nylig.

Heri hedder det, at Klima, energi- og bygningsministeren i løbet af foråret 2015 vil præsentere et idékatalog “til professionalisering af den tekniske byggesagsbehandling”, som det hedder i regeringsudspillet. Det skal blandt andet ske ved at samle den tekniske byggesagsbehandling.

Gør noget ved grundvilkårene

Ifølge HK Kommunals formand Bodil Otto er det dog en forkert måde at gå til løsningen af udfordringerne på.

- I stedet for at bruge energien på at lave om i den måde kommunerne og andre strukturerer deres arbejde på, så burde regeringen gøre noget ved de grundvilkår, de kommunalt ansatte må leve med. Eksempelvis kunne man tage et kig på den lovgivning, der er med til at gøre byggesagsbehandlingen en tung opgave. Vi skal have enklere regler. Det vil gavne både borgere og virksomheder, siger hun og tilføjer, at trangen til at ville bestemme hvordan man organiserer sagsbehandling ned i mindste detalje harmonerer dårligt med at ville afbureaukratisere og skabe tillid.

KL: Giver uoverskuelighed for borgere og virksomheder

Meldingen om en mulig centralisering af dele af den tekniske byggesagsbehandling vækker heller ikke glæde hos KL.

Formanden for KL’s Teknik- og Miljøudvalg, Jørn Pedersen, er enig med regeringen i, at det er godt at gøre noget ved sagsbehandlingstiderne samt at sætte fokus på kvaliteten i de afgørelser der træffes.

- Men det er vi allerede i fuld gang med i kommunerne, for det har vi allerede aftalt med regeringen i økonomiaftalen. Dette forslag vil få den stik modsatte virkning, siger Jørn Pedersen i en pressemeddelelse fra KL. Han fortsætter:

- Hvis man fører de her tanker ud i livet, vil det udløse langt mere uoverskuelighed for borgere og virksomheder og gøre det mere besværligt for dem. Afstanden fra borgere og virksomheder til de ansvarlige myndigheder bliver meget længere, og der vil komme flere myndigheder i samme byggesag.

Politik Jura Teknik, klima og miljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK