Rygeforbud, sagsmængder og overenskomster

12. november 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK Kommunal har i løbet af den første november-uge været synlig i både landsdækkende og regionale medier. Læs udvalgte omtaler her.

Flygtningeansatte drukner i arbejde

Socialrådgivere og jobkonsulenter er ved at drukne i arbejde, fordi de forsøger at holde trit med de store mængder flygtninge, som kommunerne skal modtage. I fire ud af ti kommuner er antallet af flygtninge steget så meget, at kommunen ikke har nok medarbejdere til at tage ordentligt imod dem. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Avisen.dk. HK Kommunal mener ikke situationen er holdbar. - Det er hverken fair over for medarbejdere eller asylansøgere, som risikerer en dårlig behandling, siger næstformand Mads Samsing. 95 procent af de integrationsansvarlige efterlyser mere økonomisk støtte til at ansætte flere medarbejdere. Men de penge er der allerede, lyder det fra Social- og Integrationsminister Manu Sareen (R).

Ritzau, Avisen.dk m.fl., 5. november 2014

Sundhed handler ikke kun om rygeforbud

Formanden for HK Kommunal Sjælland, Michael Rosenberg, kommenterer på et nyt, totalt rygeforbud i Guldborgsund Kommune: Det er al ære værd, men er det det korrekte sted at sætte ind, hvis man vil medarbejderne det godt? Flere undersøgelser af arbejdsmiljøet på de kommunale og regionale arbejdspladser fortæller, at 7 ud af 10 HK'ere i kommuner og regioner oplever, at deres arbejdsplads er stresset. Og videre at mangel på inddragelse og retning fra ledelsen ødelægger det sunde arbejdsliv. En arbejdsplads bliver ikke bedre igennem regler og forbud mod rygning. Kan vi sammen indføre forbud mod stress og kronisk tidspres, er jeg overbevist om, at det vil få større positiv betydning for medarbejdernes sundhed.

Sjællandske m.fl., 5. november 2014

Julefrokosten skal også være sjov dagen derpå

Helt hæmningsløs adfærd kan give et stærkt ubehagelige efterspil for den enkelte medarbejder. Arbejdsmiljøkonsulent i HK Kommunal, Niels Jakobsen advarer mod, at man kun fokuserer på de fysiske skader, der kan ske under firmajulefrokosten. - Hvis limbo-konkurrencen udløser en rygskade, er der ingen tvivl om, at den kan betragtes som en arbejdsskade. Og den hænger arbejdsgiveren på. Alligevel er der al mulig grund til, at man som ansat klapper hesten og bevarer et minimum af sund fornuft, siger Niels Jakobsen. Det kan store konsekvenser, at tro at man er usårlige ved julefrokosten.

Lokalavisen Ringsted, Sorø m.fl., 4. november 2014

Kommunale elever hædret af HK

Kontoreleverne på Lyngby Rådhus har modtaget HK's pris som Årets Elevklub. Det er især elevklubbens sammenhold, der er blevet belønnet af HK. - Eleverne spiser frokost sammen hver dag. Der er ikke nogen, der skal føle sig udenfor, fordi de ikke sidder på samme matrikel. De er rigtig gode til at arrangere events uden for arbejdstiden såvel som i arbejdstiden. Derudover har de en årlig introdag, hvor de gamle og nye elever lærer hinanden at kende, siger Tina Vollmer fra HK's elevudvalg.

Det Grønne Område m.fl., 4. november 2014

97 procent

97%. Så stor en andel trives bedst på deres arbejdsplads, når de sidder på deres eget kontor. Det viser en ny svensk undersøgelse foretaget af Vision, HK Kommunals søsterforbund. Det skriver HK Kommunal.

Søndagsavisen m.fl., 2. november 2014

Velfærd eller gode overenskomster?

Budgetloven og Finanspagten under EU står over økonomiaftaler mellem regeringen og KL, mener Hans-Henrik Hansen, formand HK Kommunal Østjylland: Det har betydning de kommende overenskomstforhandlinger, hvor de offentlige arbejdsgivere kan ikke holde til gang på gang at skulle tage åbne opgør med de ansatte og deres organisationer. Derfor skal slagsmålene føres væk fra det centrale niveau og ud på de lokale arbejdspladser. Det vil arbejdsgiverne ruste sig til ved at udvide ledelsesretten for at omsætte budgetdisciplinen ved at gøre op med de centrale løn-og arbejdstidsaftaler. Vi skal være parate til i fællesskab med borgerne at gøre både velfærd og overenskomst til et opgør med Budgetloven og de stramme driftsrammer.

Arbejderen, 28. oktober 2014

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Registrer dit arbejdsområde og din mail

Det tager to minutter

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK