HK Stat-formand om finanslov 2015: Gode takter og forspildte muligheder

13. november 2014  |  HK Stat  |

Set med en statsansat HK’ers øjne er der grund til både at rose og rise den finanslovsaftale for 2015, som regeringen og dens støttepartier har indgået.

Rosen går til en vifte af initiativer, som styrker statslige myndigheders indsats. Og kritikken går på de chancer for at styrke finansieringen af den offentlige sektors aktiviteter, som regeringen forpasser.

- Der er grund til at rose regeringens to støttepartier – SF og Enhedslisten – for at have presset bevillinger igennem til fx en øget indsats mod social dumping. Sådan en indsats er samlet set positiv for arbejdsmarkedet, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

De ekstra 120 millioner kroner, der er afsat til at bekæmpe social dumping, skal sætte Arbejdstilsynet, Skat og politiet i stand til at gennemføre dobbelt så mange fælles aktioner næste år sammenlignet med i år. Rita Bundgaard forventer, at der skal ansættes flere medarbejdere til opgaven.

- Forstærket myndighedsindsats kræver forstærkning af myndighederne. Både i forhold til social dumping og generelt. Der er i den grad brug for reelle medarbejderressourcer til de tre myndigheder Skat, Arbejdstilsynet og politiet. Fx gør nye it-systemer det ikke alene, understreger HK Stats formand.

Også finanslovens ekstra indsats for miljø og klima – 1.045.000 kroner over 4 år – vil formentlig føre til nye job på området, forventer hun.

- Udsigten til bedre bemanding på dette område, som længe har været udsat for nedskæringer, er positiv, siger Rita Bundgaard, som "anerkender regeringen for at have indgået en finanslov, som de to støttepartier har haft positiv indflydelse på".

Til gengæld ærgrer HK Stat-formanden sig over, at regeringen åbenbart ikke har lyttet til blandt andre HK Stats gode råd om at styrke bemandingen i Skat for på den måde at forbedre skatteinddrivelsen.

- Man kunne have sikret sin egen vækstdagsorden bedre ved at styrke Skat. Med flere medarbejdere ville Skat kunne levere flere ressourcer i form af skatteindtægter til blandt andet alle de statslige myndigheder, hvis funktion er afgørende for både vækst og velfærd, siger Rita Bundgaard.

Flere HK-reaktioner på finansloven:

Der er stadig brug for en dagpengeløsning

En god finanslovsaftale for Danmark

Politik