46 mio. kroner til medlemmerne af HK Østjylland

14. november 2014  |  Østjylland

Østjyske HK-medlemmer hentede i første halvdel af 2014 store beløb hos arbejdsgivere, der satte deres medarbejdere i en faglig og eller juridisk klemme

HK Østjylland hentede i første halvår 46 mio. kroner hjem til medlemmer, som uden fagforeningens mellemkomst havde måttet sige farvel til deres økonomiske tilgodehavender i forbindelse med fyringer, arbejdsskadesager, ophævede uddannelsesaftaler, konkurser, for korte opsigelsesvarsler, pensioner og lønninger, betalingsstandsninger mv.

- HK Østjylland er kendt for kvaliteten af det faglige arbejde, og i dette tilfælde er det en kvalitet, der kan sættes kroner og øre på. Et beløb på 46 mio. kroner på seks måneder taler for sig selv, men det er ikke kun mængden af vundne sager, vi kan glæde os over. Det er også måden, de vindes på, siger formanden for HK Østjylland Viggo Thinggaard.

-  De faglige problemer løses ikke hen over hovedet på medlemmet, men tværtimod arbejder HK Østjylland hver gang med dem i et tæt samarbejde med det enkelte medlem og de tillidsvalgte på arbejdspladsen. På den måde oplever HK'erne deres ejerskab til den fundne løsning og dermed den indflydelse på egne forhold, som følger med medlemskabet af HK, understreger han.

En sag kom til at koste en arbejdsgiver 350.000 kroner

Det var for eksempel tilfældet, da HK/Privat Østjylland rejste en sag mod en østjysk importvirksomhed. Her handlede det om den såkaldte 120 dages-regel, som kan indføres i en ansættelseskontrakt. Den giver arbejdsgiveren mulighed for at bruge et forkortet opsigelsesvarsel, hvis medarbejderen har været sygemeldt 120 dage inden for det sidste år.

I den pågældende sag kunne arbejdsgiveren ikke bevise, at medlemmet havde været sygemeldt i 120 dage, men kun 118 dage. Derfor kunne reglen ikke tages i anvendelse, og arbejdsgiveren blev dømt til at betale løn i hele den normale opsigelsesperiode på seks måneder. Samtidig var opsigelsen ikke sagligt begrundet, for arbejdsgiveren havde ikke undersøgt, hvor hurtigt medlemmet kunne være tilbage på arbejdet. Dette gav medlemmet en godtgørelse svarende til 4 måneders løn.

Sagen kom dermed til at koste arbejdsgiveren over 350.000 kroner.

- Et enkelt og klart eksempel på, at medlemskabet af en rigtig fagforening betaler sig, men endnu vigtigere: en påmindelse om, at faglige rettigheder er meget mere værd end det papir, de er underskrevet på, fremhæver Viggo Thinggaard.

Sidst opdateret 14. november 2014 kl. 10:15

Pressemeddelelse Retssager Overenskomst Jura