”Den værdifulde elev” blev en værdifuld oplevelse

14. november 2014  |  Midt

Et stort antal administrative kontorelever i kommuner og regioner havde sat hinanden stævne til elevkonference på Hotel Christiansminde. Det blev en inspirerende og lærerig oplevelse med foredrag, debat, workshops og masser af netværk.

”Årets tema er ”Den værdifulde elev”. Vi elever kommer med et unikt blik på arbejdspladsen og opgaverne, og det er os, der kommer med de friske og innovative input. Men vi er her samtidig for at lære. Derfor sætter vi fokus på, hvad der kendetegner den værdifulde elev – set fra forskellige sider…”

Sådan lød det i den invitation, der var sendt ud til landets kommunale og regionale kontorelever. ”Frisk, unik og innovativ…” kalder Pia Tørving, der er sektorformand for HK Kommunal Midt, elevkonferencen:

- Det var en meget positiv oplevelse, blandt andet fordi ”elevrådet” var så engagerede i arrangementet og havde helt tjek på det hele. Lige fra idé og koncept til den praktiske side, fortæller Pia Tørving. Hun glædede sig samtidig over det store antal elever, der prioriterede en deltagelse i arrangementet meget højt.

- Jeg vil da også gerne opfordre til, at endnu flere elever deltager næste gang, da det er et arrangement med et godt læringsmiljø, hvor der er meget god læring at tage med sig tilbage til arbejdspladsen.

Elevkonference 2014 på Hotel Christiansminde

Skarp debat, stande og workshops

Første runde var en debat om konferencens tema, hvor arrangørerne havde inviteret Jakob Sloth Petersen fra KL og Mads Samsing fra HK Kommunal til at udveksle holdninger om, hvad der er en værdifuld elev:

- Det var en ung ordstyrer, der styrede debatten meget professionelt med minutur på taletid. Efter en god debat blev deltagerne i pausen opfordret til at besøge de stande inden de skulle videre til de tværgående workshops, de på forhånd havde meldt sig på. De handlede blandt andet om læring, uddannelse, karriere og fagprøven, fortæller Pia Tørving.

Elever udendørs

Fynske elever på græs

Inden aftensmaden og forskønnelse til aftenens mere uformelle del var der lagt en lokal seance ind, hvor eleverne kunne mødes med deltagerne fra deres egen afdeling:

- Vi tog eleverne fra Fyn og Fredericia ud i den fynske natur til dialog om nogle spørgsmål, vi på forhånd havde lavet. Det var både seriøse, oplysende og lidt mere sjove spørgsmål, som vi arbejdede med, mens vi tog en afslappet øl eller sodavand, fortæller Pia Tørving, der håber, at flere fynske elever vil deltage i 2015:

- Der var flere fynske kommuner, der ikke var repræsenteret med elever, og det regionale område havde heller ikke elever med. Det er ikke bare ærgerligt for de fynske elever selv, men især også for deres arbejdspladser. De går glip af en mulighed for at få elever hjem, der har relevant og interessant ny viden med sig. Jeg håber, at flere elever og deres arbejdsgivere i fællesskab beslutter, at en deltagelse i konferencen i 2015 er et must.

- Der var en god og engageret stemning under konferencen. Den stemning tog eleverne med sig hjem sammen med en masse faglig inspiration til, hvordan de skal definere og arbejde med deres elevrolle. Det kan kun være til fordel for både elev og arbejdsgiver, slutter Pia Tørving.

Hør Heidi og Christinas oplevelse af konferencen

Vi beklager den dårlige lyd! Forhåbentlig kan du alligevel høre hvad der bliver sagt. Heidi og Christina synes begge at konferencen har været spændende, og opfordrer alle elever til at deltage næste gang - ellers "...går du glip af noget", som de siger.

Kommunal Elev

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK