Erhvervsakademi: Vi skal lære af CoderDojo og Arduino-bevægelsen

17. november 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Konferencen Den Digitale Kant har inspireret Copenhagen Business Academy til at lære de studerende programmering ved hjælp af billig teknologi og en maker-tilgang

Fra nytår får de studerende på Copenhagen Business Academy i Lyngby et nyt valgfag. De skal lære at bygge elektroniske løsninger ved hjælp af Arduino-computere for på den måde at lære programmering på en helt ny måde. Inspirationen kommer fra SAMDATA\HK’s netop afholdte konference ”Den Digitale Kant”, hvor skolens områdechef Lars Bogetoft hentede inspiration.Han blev især inspireret af oplæggene om Raspberry Pi og CoderDojo. Raspberry Pi er en minicomputer der gør det nemt at kombinere elektronik og programmering i små og billige gør-det-selv projekter, mens CoderDojo er en bevægelse, der skaber gratis computerklubber for børn.

Mindre styring, mere motivation

Lars Bogetoft

Det var både de konkrete projekter og de overordnede pædagogiske muligheder, som var en øjenåbner. Også for voksne studerende på et erhvervsakademi, hvor man blandt andet uddanner multimediedesignere og datamatikere.

”Konferencen kommer til at sætte et betydeligt aftryk ude hos os,” fortæller Lars Bogetoft. ”Vi har haft en tendens til at fokusere på at lære de studerende programmering ved at fokusere på store administrative systemer. Men konferencen viste, at hvis man sætter de studerende fri, og i stedet skaber motivation ved at give dem til opgave at lave noget nyt og nyttigt – så leger de nærmest programmeringen ind.”

Lars Bogetoft fortæller, at de studerende normalt opfatter programmering som svært, og det er ikke nogen hemmelighed, at skolen har et frafald på helt op til 30 %. Han håber på, at større innovationsprojekter vil hjælpe på det problem.

”Det er fantastisk at se, hvor langt CoderDojo kan flytte unge fra socialt belastede områder, når de får en ramme, hvor man motiverer mere og styrer mindre. I stedet støtter man dem blot, når de har brug for det. Min opfattelse er, at der er nogle, der har knækket koden til, hvor nemt man kan lære folk noget, hvis det blot sker på en legende måde.”

Klassesæt for 3-4000 kr

Også de billige Arduino-computere kommer til at betyde en stor ændring.

”Vi kan købe et helt klassesæt for 3-4000 kr., og så tilføje censorer for 8 kr. stykket. Det giver helt nye muligheder for, at vi bare kan give de studerende Arduino-computerne med hjem, og det giver en anden motivation, at det ikke bare er noget, der foregår på en skærm, men ude i den fysiske verden. Vi er jo på vej ind i en fremtid, hvor der er IT i alting.

”Hos Copenhagen Business Academy har man i forvejen et experimentarium, hvor de studerende skal arbejde sammen på tværs af de forskellige uddannelsesretninger. Her arbejder de efter princippet om ”fliped classroom”, hvor de studerende skal læse lektierne hjemme og arbejde med opgaver henne på skolen. Det princip er netop velegnet til at kombinere med innovationsprojekter, mener Lars Bogetoft, der føler, at konferencens eksempler bekræfter de første skridt, de har taget: ”Nu skal vi bare turde taget meget større skridt.”

”Det er utroligt at deltage i en konference, hvor deltagerne synes, de er samlet om noget, der rækker ud over deres eget lille projekt. Deltagerne opfattede det som en opgave af samfundsmæssig betydning, at få spredt ideerne om innovation og programmering”

”Det er også tankevækkende at se, at man i England tager datalogi-agtige elementer ind i folkeskolen. Det nytter jo ikke at have et samfund fyldt med teknologi, som vi ikke selv mestrer.”

Computerklubber på vej

Hos SAMDATA\HK glæder faglig sekretær Jeppe Engell sig over initiativet i Lyngby. ”Det var lige præcist ideen med konferencen, at vi ville inspirere andre til at arbejde videre med ideerne, så det kan sprede sig som ringe i vandet. Det kan ikke være bedre.”

Initiativet i Lyngby er ikke det eneste, der er på vej i 2015.

Hen over sommeren og efteråret har SAMDATA\HK uddannet 20-30 voksne, så de kan gå i gang med atlave computerklubber for børn og unge i det kommende år. Samtidigt vil der blive udbudt en serie pilotkurser i Aalborg, Aarhus, Odense og København til endnu flere forældre, der har lyst til at inspirere børn og unge til at lære mere om elektronik og programmering. Det bliver muligt at læsere mere om kurserne på samdata.dk senere på året.