SKAT - de tabte muligheders land

17. november 2014  |  Østjylland

SR-regeringen har trasket i VK’s fodspor, når det gælder SKAT. Taberne bliver den almindelige lønmodtager, som har brug for den skattefinansierede velfærd.

Som følge af en lækage fra revisionsfirmaet PwC kunne 80 journalister fra 26 lande i forrige uge afsløre 548 skatteaftaler, som over 300 virksomheder har lavet med Luxembourg. Der er tale om bl.a. Ikea og Amazon, Pepsi, og også danske virksomheder er på listen.

Aftalerne gør det muligt for virksomhederne at flytte penge optjent i Danmark eller et andet EU-land til Luxembourg, hvor skatten er meget lav. Der er eksempler på virksomheder, der betaler under én procent i skat.

Skatteminister, socialdemokraten Benny Engelbrecht kaldte afsløringerne for "rystende":- Skattebetalingen er nede i nogle promiller, som er så vanvittige, at man nærmest ikke med ord kan beskrive den udfordring, som det giver andre lande, sagde han til Politiken.

I Danmark ved SKAT endnu ikke, hvor mange skattekroner staten går glip af, fordi store virksomheder flytter deres overskud til fx Luxembourg. - Vi arbejder på at opgøre skattegabet for hele området ’store selskaber’ og venter at have et svar om to-tre år, sagde nu tidligere indsatsdirektør Erling Andersen til avisen.

Pakke til bekæmpelse af skattely

Dagen efter afsløringen af skatteaftalerne præsenterede regeringen en pakke til bekæmpelse af skattely. Og med god grund. Det anslås, at der befinder sig omkring 175 billioner kroner i verdens diverse skattely - omkring 25.000 kroner for hvert menneske på jorden. I EU står multinationale selskaber for omkring 7.500 milliarder kroner årligt i tabte skatteindtægter. Og sidste år viste DR i dokumentarserien Skattely, hvor nemt det er at placere penge i udlandet og undgå skat. Rige danskere skjuler mellem 100 og 150 milliarder kroner i skattely og snyder statskassen for årligt mellem tre og fem milliarder kroner.

Afsløringerne af skatteaftalerne med Luxembourg kommer samtidig med, at SR-regeringen vil spare knap 300 stillinger i SKAT – oven i de 400, som blev sparet væk i sidste års finanslovsaftale. Besparelserne følger anbefalingerne fra en konsulentrapport fra 2012, som i virkeligheden byggede videre på den tidligere VK-regerings politik over for SKAT, der havde betydet voldsomme besparelser på drift og ansatte og samtidig nye store udgifter til et umuligt IT-system.

VK’s stedmoderlige behandling af SKAT kunne ikke undre. Den lå i logisk forlængelse af deres ønsker om færre skattekroner og mindre offentlig velfærd. En politik, som partierne stadig forfølger. Venstres forslag til finansloven for 2015 vil således give skattelettelser for fem milliarder kroner og indføre et offentligt udgiftsstop.

Derimod kan det undre, at den socialdemokratisk ledede regering har trasket i VK-regeringens fodspor. For det første ved at overtage planerne om afskedigelse af medarbejdere og lukning af centre. Resultatet er blevet dårlig eller forsinket sagsbehandling og service, fordi der er digitaliseret og centraliseret samtidig med store besparelser. Et billede vi kender fra andre statslige styrelser og institutioner.

For det andet ved at overtage VK’s målsætning om en lav skat. Vinderne i den konkurrence bliver de borgerlige og de multinationale selskaber. Taberen bliver den almindelige lønmodtager, som har brug for den offentlige velfærd og de skattefinansierede skoler, daginstitutioner, hospitaler m.v. Og som ikke har råd til en bankkonto i hverken Schweiz eller Luxembourg.

Af Bent Klim Johansen
Formand, HK Stat Østjylland

Politik Stat

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK