Arbejdsglædens minister på besøg

18. november 2014  |  Hovedstaden

Det er vigtigt med trivsel på arbejdspladsen. Derfor blev der sat fokus på trivsel, da HK Hovedstaden torsdag den 13. november holdt arbejdsmiljøkonference for arbejdsmiljørepræsentanter og hvor arbejdsglædens egen minister kom forbi.

Husk at fremme forståelsen

Tilhørere til arbejdsglædearrangement

Trivsel handler langt hen ad vejen om at forstå hinanden. På De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS, har man været særligt opmærksomme på dette, fordi medarbejderne har tredive forskellige nationaliteter. Derfor har kulturforståelse en central plads i arbejdet med at skabe trivsel på GEUS. Det fortalte Michael Nielsen, der er arbejdsmiljørepræsentant på GEUS, på dagens første oplæg.

I andre lande er det eksempelvis uhørt at gå ind til den øverste chef og vende en problemstilling. Det har medarbejderne på GEUS skulle lære, ligesom man gerne må joke med hinanden. Det er overvejelser, der også sagtens kan bruges på arbejdspladser hvor alle er opvokset i Danmark. Her kan det være andre former for kulturforskelle, der gør sig gældende.

På GEUS har man også været opmærksomme på at lave en række sociale arrangementer. Det har betydet, at medarbejderne er blevet rystet sammen. Michael Nielsen er ikke i tvivl om, at det har medvirket til at skabe trivsel på arbejdspladsen.

Hvad er trivsel for dig? Hvad giver dig arbejdsglæde?

Oplægget blev fulgt op af en workshop. Her var målet at få sat ord på, hvad trivsel på arbejdspladsen betyder for den enkelte deltager. Det var blandt andet ord som hjælpsomhed, tillid, anerkendelse, fællesskab, frihed under ansvar, mening med det vi gør, der blev bragt på banen. Øvelsen gav anledning til en masse gode diskussioner blandt de fremmødte.

Arbejdsglæde er centralt

John Harmsen holder oplæg om arbejdsglæde

Dagens andet oplæg stod den selvudnævnte arbejdsglædeminister John Harmsen for. Med en underholdende gennemgang gav han sit bud på, hvordan man skaber den bedste arbejdsplads. Generelt lagde han op til, at det gør det lettere at samarbejde, når vi gør os umage for at forstå vores medmennesker. Og så kan det betale sig at fokusere på trivsel. Trivsel giver helt banalt nemlig gladere medarbejdere, der er mere effektive, det giver færre sygedage ligesom det kan fremme samarbejde på tværs af afdelinger.

Ifølge John Harmsen kan de sociale traditioner, som også GEUS fandt frem til, være med til at fremme arbejdsglæden. Det samme kan dygtiggørelse og udvikling af medarbejderne. Pointerne fra hans oplæg kan ses her (link åbner på ny side).

Dagen blev sluttet af med endnu en workshop, hvor der blev lagt op til dialog om, hvordan der bliver arbejdet med arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads.

Arbejdsmiljørepræsentant