Ring til fagforeningen

7011 4545

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

HK.dk logo

Digital Post deler vandene

19. november 2014  |  HK Kommunal  | 

Digital Post er en god idé mener størstedelen af HK Kommunals medlemmer. Opfattelsen af hvorvidt Digital Post har forbedret eller forværret servicen over for borgerne er dog blandet.

En spørgeskemaundersøgelse foretaget af forskere på Roskilde Universitet blandt knap 500 medlemmer af HK Kommunal viser, at 82 procent af medlemmerne mener, at Digital Post er en god idé. Knap halvdelen af medlemmerne mener, at servicen over for borgerne er blevet forbedret med digital post, mens den anden halvdel er af den opfattelse, at borgerservicen er blevet forværret. 

”Mange overser helt deres digitale post af flere årsager (tekniske problemer, Java-problemer, ingen computer pt, personlige problemer o. lign.), og i de fleste tilfælde ville sagsbehandlingen have været bedre, hvis vi havde sendt et papirbrev fra starten,” skriver en respondent i undersøgelsen, hvor 448 kommunalt ansatte fortæller om deres oplevelser med digital post. 

Halvdelen giver dårligere service 

Godt hver fjerde, 26 procent, har haft en oplevelse, hvor servicen var dårligere, og 21 procent beretter om tilfælde, hvor de helt har undladt at bruge digital post, selvom borgeren var tilmeldt, for ikke at give for dårlig service. Seks ud af ti af de ansatte mener, deres job er blevet lettere, så de " får mere fra hånden på kort tid," som én skriver. 

Næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing, glæder sig over, at digital post generelt er blevet taget godt imod blandt de kommunalt ansatte, og at de føler, det giver dem mere tid. 

- Det er rigtig positivt, at størstedelen synes, at Digital Post er en god idé. Men vi kan også se, at der er nogle udfordringer – som f.eks. hvis borgerne ikke åbner den digitale post. I så fald kan det give ekstra arbejde. Det er i høj grad de ansatte, der skal føre projekterne ud i livet, derfor er det vigtigt, at de inddrages og er med til at formulere projekterne fra start. Og der skal altså også være nogen til den personlige kontakt. Kerneopgaven i borgerservice er at gøre livet lettere for borgeren, og det er stressende, når man oplever, at man ikke kan det, forklarer Mads Samsing. 

Han understreger samtidig, at det er vigtigt, at man ikke høster besparelserne ved digitaliseringen før løsningerne virker for både borgere og medarbejdere. 

Undersøgelsen er foretaget i april, da lidt over hver tredje dansker var tilmeldt Digital Post.



Har du også læst...


Offentligt ansatte bidrager med op til fem dages frihed

27. marts 2020  | HK Kommunal  | DL

Ny aftale lægger op til, at ansatte i kommuner og regioner, der i denne tid ikke varetager arbejdsopgaver, kan blive bedt om at afvikle op til fem dages frihed.


Corona kan få betydning for offentligt ansattes ferie

26. marts 2020  | HK Kommunal  | DL

Statsministeren har forlænget nedlukningen af Danmark, og der forhandles om en aftale, som kan betyde, at nogle hjemsendte medarbejdere vil skulle bruge ferie, som de ikke havde planlagt.


Lægesekretær: Tingene udvikler sig fra time til time

26. marts 2020  | HK Kommunal  | DL

På covid-19-modtageafsnittet i Herning har Rikke Harvey og de øvrige lægesekretærer påtaget sig mange nye opgaver i den helt særlige situation.


 Se alle nyheder

Har du en god historie, du gerne vil læse i kommunalbladet?


Send os dit tip

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk