Overenskomstkrav er nu vedtaget på baggrund af input fra tusindvis af medlemmer

19. november 2014  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK Kommunals sektorbestyrelse har nu vedtaget kravene til overenskomstforhandlingerne 2015 i kommuner og regioner. Kravene er blevet til på baggrund af de 15.000 tilkendegivelser fra medlemmerne, der kom via postkortkampagnen, og ud fra de konkrete overenskomstforslag fra afdelinger, klubber og medlemmer.

På baggrund af de 15.000 kommentarer og ideer, der kom fra medlemmerne i OK15 postkortkampagnen, har HK Kommunals sektorbestyrelse nu vedtaget de overenskomstkrav, som HK Kommunal møder med i kommuner og regioner.

De mange krav handler bl.a. om lønstigninger til alle, bedre forhandlingsproces for lokal løn, styrket indsats for trivsel og arbejdsmiljø, videreførelse af kompetencefonden i kommunerne og kompetencepuljen i regionerne, bedre beskyttelse af tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, fleksible omsorgsdage, bevarelse af frokostpausen og regler om arbejdstid der giver fleksibilitet for medlemmerne og tager højde for et presset arbejdstempo.

Medlemmernes tilkendegivelser er omsat til OK15-krav

HK Kommunal har fået i alt 15.000 ideer og tilkendegivelser fra medlemmerne på 5000 postkort. Og derudover er der kommet 332 konkrete overenskomstforslag fra medlemmer, klubber og afdelinger. Det er disse mange gode input, der danner grundlaget for de overenskomstkrav, HK Kommunal afleverer til arbejdsgiverne i KL og Danske Regioner, siger HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Vi har gennemgået alle de postkort, der er kommet ind. Både i sekretariatet og på møder med tillidsrepræsentanter og afdelingssektorbestyrelser. Og vi har gennemgået de konkrete overenskomstforslag. Medlemmerne har klart tilkendegivet, at arbejdsmiljøet er presset, at der mangler anerkendelse, at frokostpausen og seniordage skal bevares, at der er ønske om fleksibilitet i arbejdstiden samt at kompetenceudvikling og tryghed er vigtigt. Og så ønsker mange selvfølgelig også en god lønudvikling og bedre muligheder for at forhandle lokalløn, siger Bodil Otto.

Fakta om HK Kommunals OK15-krav

Løn, lokal løndannelse, kompetenceudvikling og efteruddannelse, arbejdsmiljø, TR og samarbejde, socialt kapitel, tryghed og opsigelse, barsel og ligestilling, fleksible omsorgsdage, personalepolitiske projekter, arbejdstid, pension.

Desuden er der særlige krav vedrørende enkelte faggrupper.

Find alle HK Kommunals krav til OK15 her.

OK15-krav forhandles på to måder

HK Kommunals overenskomstkrav forhandles på to måder:

• De generelle krav, der handler om alt det, som er fælles for de offentligt ansatte, forhandles af den nystiftede organisation Forhandlingsfællesskabet. Organisationen repræsenterer mere end en halv million offentligt ansatte og er er en sammenlægning af KTO og Sundhedskartellet. HK Kommunals formand Bodil Otto er med i forhandlingsudvalgene for både regioner og kommuner.
  • De specielle krav, som kun handler om HK Kommunals egne overenskomster, forhandles af HK Kommunal med Bodil Otto i spidsen over for arbejdsgiverne i kommuner og regioner.

Presset af højt arbejdstempo

Nogle af de udfordringer, medlemmerne har peget på i postkortkampagnen, handler om forhold, der ikke umiddelbart er en del af overenskomstforhandlingerne. Det gælder bl.a. lokale forhold om arbejdsmiljø, anerkendelse og et belastende arbejdspres.

- Vi kan dog se nogle generelle tendenser, og derfor tager vi alligevel meldingerne med til arbejdsgiverne for at få sat fokus på disse problemstillinger. Det gælder bl.a. mange tilkendegivelser om, at resurser og arbejdsopgaver ofte ikke harmonerer, og at mange savner anerkendelse i arbejdet, siger Bodil Otto.

Forhandlingsfællesskabet og OK15

Forhandlingsfællesskaberne KTO og Sundhedskartellet har i efteråret 2014 slået sig sammen til et nyt slagkraftigt forhandlingsfællesskab. HK Kommunal var del af KTO – og er altså nu en del af Forhandlingsfællesskabet, som repræsenterer over en halv million lønmodtagere i den offentlige sektor. HK Kommunals formand Bodil Otto er med i OK15 forhandlingsudvalgene for både kommuner og regioner.

Læs mere om Forhandlingsfællesskabet

Vores aftaler. Din styrke.

En stor del af organisationerne i Forhandlingsfællesskabet har lanceret kampagnen ”Vores aftaler. Din styrke”. Kampagnen danner en fælles ramme for OK15. Der peges på tre vigtige områder, som er en forudsætning for en velfungerende offentlig sektor: Stærke aftaler og overenskomsterEt godt psykisk arbejdsmiljø og Medindflydelse, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.

Se mere om kampagnen her og del den gerne, hvis du også er optaget af at sikre gode arbejdsvilkår i den offentlige sektor: www.voresaftalerdinstyrke.dk

Overenskomst OK15 HK Kommunal

Det skal med til forhandlingsbordet om OK15