Du kan blive syg, hvis jobbet ikke giver mening

20. november 2014  |  HK Privat  |

Jo mindre, dit job giver mening for dig, jo større er din risiko for at blive langtidssyg eller at havne på førtidspension. Det viser ny forskning.

Har du ikke noget at skulle have sagt på jobbet? Og synes du ikke, at dine opgaver giver mening? Så har du en markant forhøjet risiko for at blive langtidssyg eller for at gå på førtidspension i forhold til kollegerne. Det viser ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA.

Det gælder især de kontoransatte, der oplever en lav grad af mening i arbejdet. De har mere end dobbelt så høj risiko - 144 procent - for at havne på førtidspension end dem, der oplever en høj grad af mening i jobbet. Samme gruppe har 54 procent højere risiko for at blive langtidssyge end ansatte, hvis job i høj grad giver mening for dem.

- Et dårligt psykisk arbejdsmiljø øger risikoen for førtidspensionering og lang tids sygdom skræmmende meget. Arbejdsgiverne skal tage forskningen meget alvorligt. Ellers vil de miste medarbejdere, og de er i sidste ende alle virksomheders vigtigste ressource, siger June Halvorsen, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

Lav indflydelse ødelægger arbejdsmiljøet
For alle ansatte gælder det, at hvis de selv mener, deres indflydelse på jobbet er lav, har de 28 procent højere risiko for at komme på førtidspension end dem, der synes, de har meget at skulle have sagt.

Seniorforsker Thomas Clausen, NFA, der er en af forskerne bag den videnskabelige undersøgelse, understreger vigtigheden af et godt psykisk arbejdsmiljø.

- Forskningen viser også, at hvis udfordringerne i arbejdet er håndtérbare - og ikke for store - så har folk en lavere risiko for langvarigt sygefravær og førtidspension, forklarer Thomas Clausen.

Sygefravær og førtidspension

Resultaterne for langvarigt sygefravær og førtidspension gælder især for kontormedarbejdere og medarbejdere, som har med klienter at gøre.

• Ringe grad af mening i arbejdet øgede signifikant risikoen for langvarigt sygefravær og for førtidspension
  • Ringe grad af identifikation med arbejdspladsen øgede signifikant risikoen for langvarigt sygefravær.
  • Ringe grad af mening i arbejdet og samtidig en lav grad af identifikation med arbejdspladsen øgede signifikant risikoen for førtidspension.

Bag om forskningen:

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har sammen med det tyske arbejdsmiljøinstitut BAuA brugt data om psykisk arbejdsmiljø fra tidligere spørgeskemaundersøgelser med svar fra hhv. 39.408 personer (langvarigt sygefravær) og 40.554 (førtidspension), Forskerne kombinerede personernes svar om deres psykiske arbejdsmiljø med oplysninger fra det såkaldte DREAM-register, der indeholder information om udbetalinger til sygefravær og førtidspensioner i Danmark.

Kære Else-Marie.

Tak for din kommentar. Jeg vil råde dig til at kontakte din HK-afdeling på 70 11 45 45. Her kan du bedst få svar på dine spørgsmål og yderligere hjælp, hvis der er behov for det.

Vh Anders Høj Eggers, HK/Privat

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK