Firmajulefrokosten er god for arbejdsmiljøet

20. november 2014  |  HK Privat  |

Den årlige julefrokost på jobbet er med til at ryste kollegerne sammen. Fire ud af fem tager del i julefesten i år, viser web-rundspørge.

- Det er en god tradition at holde julefrokost på arbejdspladsen. Mange ser frem til festen, og det er også noget, man taler om i lang tid bagefter.

Sådan lyder karakteristikken af den udbredte tradition fra June Halvorsen, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat. For firmajulefrokosten er en populær fest. På fire ud af fem arbejdspladser bliver der holdt julefrokost i år, og næsten 80 procent af de adspurgte har planer om at deltage i firmajulefrokosten i år. Det viser tal fra en webrundspørge blandt mere end 1.400 modtagere af HK/Privats nyhedsbrev. Det glæder June Halvorsen.

- Julefrokoster og andre fælles arrangementer i firmaet er med til at ryste de ansatte sammen, siger hun.

Chikane og fuldskab kan ødelægge festen

Desværre viser rundspørgen, at mange firmajulefrokoster kører skævt med fulde folk, der har svært ved at styre sig og råber grimme ting af de andre ansatte, og en chef eller kollega, der bliver lidt for nærgående på dansegulvet.

For eksempel har 11 procent overværet en anden ansat råbe eller tale grimt til andre medarbejdere. Samtidig svarer 11 procent, at de har været vidne til en form for sexchikane til julefrokosten på deres arbejde.

- Uanset om man er chef eller medarbejder, er det en dårlig idé at drikke sig fuld og give aggressionerne frit løb til firmajulefrokosten. Og så skal man selvfølgelig holde fingrene fra andres baller og lår, hvis ikke begge parter er med på den, siger June Halvorsen.

- Hvis du bliver udsat for ubehagelige ting til julefrokosten, kan du få hjælp fra din tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant og HK, fortæller hun.

Gode råd til julefrokosten:

• Hold igen med de våde varer, selvom der er fri bar
  • Lad være med at lægge billeder af din fulde chef eller tætdansende kolleger på Facebook, Instagram eller andre sociale medier
  • Hvis du går over stregen, så tag en snak med dem, det gik ud over, når I møder ædru ind mandag morgen.