Opstart af klub er et langt sejt traek

21. november 2014  |  HK it, medie & industri

Der er mange udfordringer, når en ny klub skal startes op fra bunden. I CGI er det fem fagforeninger, der skal skabe fælles trav. Finn Diechmann Larsen har erfaringer fra tidligere, som han kan bruge i den nye klub.

Finn Diechmann Larsen, CGI.

Finn Diechmann Larsen er i gang med at bygge en helt ny klub op på CGI. Foto: Sonja Iskov.

Af Rani Bech

Smældet fra champagneflaskerne, da overenskomsten mellem fem fagforbund og CGI blev underskrevet, er blevet afløst af hverdagen. Der er blevet valgt et samarbejdsudvalg og tillidsrepræsentanter. Repræsentanten for HK it, medie og industri Hovedstaden er Finn Diechmann Larsen. Han sad også med ved forhandlingsbordet, da HK/Privat, PROSA, IDA, Djøf og Magistrene blev enige om at gå sammen om overenskomsten. Rammerne er blevet sat, og nu er det ved at være tid for at skabe indholdet i fællesskabet.

-  Vi skal til at finde ud af, hvordan vi som tillidsrepræsentanter håndterer, at vi er flere fagforeninger. En af de nye tillidsrepræsentanter er fra PROSA. Han er indædt PROSA-mand, og jeg er indædt HK-mand. Det kan godt give nogle udfordringerne, men på lang sigt er det en klar fordel for medlemmerne, at fagforeningerne trækker i samme retning, siger Finn Diechmann Larsen.

Samarbejde og sammenhold

Han er i samarbejde med de øvrige tillidsrepræsentanter ved at lægge sidste hånd på vedtægterne for den nye klub. Der er mange drøftelser i gang om det praktiske – og så handler en af de første udfordringer om at skabe kendskab til klubben blandt medlemmerne og få dem til at bruge den.

- Det bliver et langt sejt træk. Jeg har været rundt på vores forskellige lokationer. Der er mange forskellige typer blandt medlemmerne. Nogle af dem er meget selvkørende og, hvis fagforeningen ikke leverer noget de kan bruge lige nu og her, så er de ude. Så det stiller også nogle ekstra krav til os, siger Finn Diechmann Larsen.

Et kravene er lavpraktisk og samtidig ret afgørende for, at klubben kommer til at fungere.

- Vi er mange konsulenter, som arbejder ude hos kunderne. Det gør jeg selv og har derfor min arbejdsdag i indre København indtil udgangen af året. Hvis der er et arrangement i Ballerup, skal det være omvejen værd på min vej hjem til Ringsted, siger tillidsrepræsentanten, som heldigvis har mange erfaringer at trække på.

Store arrangementer

- Jeg har tidligere været med til, at vi i en klub lavede et større arrangement en gang om året med gæstetalere og sandwich. Der kom folk fra langvejsfra for at møde kolleger. Det skabte mulighed for at udvide netværket samtidig med, at de både fik noget stof til eftertanke og noget underholdning. Vi skal samme vej, så succesen breder sig via mund-til-mund-metoden, siger han.

Fagligt er der masser at tage fat på.

- Branchen er under pres. 20 procent af stillingerne besættes med udenlandsk arbejdskraft, og vi har også mange medlemmer, der er faldet ud af dagpengesystemet. Mange har en opfattelse af, at it-folk er forkælede, men virkelighedens billede er ikke så skønt, som mange tror, siger Finn Diechmann.

Tillidsrepræsentant Organisering

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK