Plads til alvor og sjov, da ITMK'ere mødtes på konference

21. november 2014  |  HK/It, Medie & Kommunikation

150 medlemmer af Branchesektion It, Medie & Kommunikation brugte weekenden 15.-16. november på at blive klogere på fremtidens arbejdsmarked. I fem forskellige workshops blev både alvorlige og sjove emner vendt.

Jens Ole Jørgensen giver gode råd mod skavanker

En levende legende inden for idræts-fysioterapi, Jens Ole Jørgensen, tog i et par timer deltagerne under kærlig behandling på workshoppen om kroppens signaler.

Jens Ole Jørgensen var i en årrække fysioterapeut for vores landshold i damehåndbold. I dag er han pensioneret, men fortsat passioneret, og der blev udrettet små mirakler, når deltagere med en række forskellige dårligdomme tog mod tilbuddet om en tur på briksen:

Platfodethed, en øm akillessene og et piskesmæld var blandt de skavanker, der blev afhjulpet på nærmest ingen tid. Jens Ole Jørgensens viden om og tag på muskler, sener og knogler er imponerende, og hans på en gang kontante og humoristiske tilgang tog deltagerne med storm.

– Men jeg kan jo ikke love dig varig bedring. Der skal noget mere behandling til, lød det ærligt, efter at en deltagers smerter og gener efter et piskesmæld var ”tryllet” væk.

Barstolen er bedst
Der var også tid til en række gode råd om de dårligdomme, vi påføres via stillesiddende eller ensformigt arbejde.

– I kan nå langt ved at lave strækøvelser og skifte arbejdsstillinger. Men kunne I ikke også lave lidt gymnastik på jeres arbejdsplads – bare nogle få minutter – for at forebygge spændinger og få rørt nogle andre muskler end dem, I plejer, spurgte Jens Ole og tilføjede:

– Det er jo som med håndboldspillere. Man kan ikke bare skyde og skyde. Alle muskler skal bruges. Vi skal bevæge os, for det er vi født til. Det gælder også hjertemusklerne. Tag trappen, og bliv lidt forpustet hver dag. Hvis du står meget op på jobbet, så skift stilling af og til. Lad være med at stå på den samme måde hele tiden.

Øl og spiritus er en saga blot på de fleste arbejdspladser, men ikke desto mindre fremhævede Jens Ole barstolen som den bedste stol, hvis man har stillesiddende arbejde!
– Eller i hvert fald en stol med lidt højde. Alternativt kan man stå op med fin og ret ryg. Det dur ikke at sidde og synke sammen.

Henrik Kramshøj fortæller om it-sikkerhed

Det er klogt at være en smule paranoid

Sådan lød budskabet, som Henrik Kramshøj fra Solido Networks serverede for deltagerne i konferencens workshop om it-sikkerhed.

Henrik, der er datalog og laver it-løsninger og hosting for en række firmakunder, havde posen fuld af gode og langt hen ad vejen lavpraktiske råd til, hvordan man på jobbet og privat kan beskytte sine data og dermed sig selv.

– Der er mange, der vil have fat i vores data, både folk med kriminelle og kommercielle hensigter. Sikkerheden på vores enheder er generelt dårlig, så det er en god idé at være passende paranoid, lød det fra Henrik.

Tag et hjørne ad gangen
Henrik rådede deltagerne til at tage et hjørne ad gangen og ændre sine vaner lidt efter lidt. Blandt de rimelig lavthængende frugter anbefalede han at plukke følgende:

1. Lås apparater, telefoner, tablets og pc’er med en kode.
  2. Opdater software og apps.
  3. Brug ikke samme password overalt.
  4. Pas på ved brug af åbne wifi-networks.
  5. Brug forskellige browsere, f.eks. én til Facebook og en anden til netbank.
  6. Brug forskellige laptops, f.eks. én til private data – en til arbejde.
  7. Tænk på, hvor du lægger dine data, jf. miseren med nøgenbilleder på Snapchat.
  8. Brug ikke dit rigtige navn alle steder – men pseudonym eller alias.
  9. Giv kun kreditkortoplysninger via https-sider.
  10. Tag back-up af dine data, og overvej kryptering.
Sikkert til glæde for de fleste understregede Henrik, at der er grænser for, hvor paranoid man bør blive, og at man må afbalancere sikkerhedshensynet i forhold til, at det ikke bliver alt for besværligt.

Samtidig opfordrede han deltagerne til ikke at forsøge at opfinde hjulet igen, men i stedet vælge blandt eksisterende løsninger. Og ikke mindst hjælpe hinanden og udveksle erfaringer om datasikkerhed. Det levede han selv op til ved at droppe et link, hvor hans mange gode sikkerhedsråd, herunder præsentationen på konferencen. Find det her.

Niels Willemoes foredrager om ledelse

Et kig ind i lederskabet
Normalt er det nok svært at tilgive en foredragsholder, der en søndag morgen er halvanden time til at nå frem til emnet – hvad moderne ledelse går ud på – og derefter bruger fem minutter på at forklare det. Men sådan er det ikke med tidligere handelsskolelektor og foredragsholder Nils Villemoes.

For når man har været vidne til en på én gang rablende humoristisk og lærerig tour de force gennem udviklingen, fra da Adam og Eva blev smidt ud af Paradiset, over det stillestående bondesamfund til nutidens samfund i evindelig forandring – ja så er alt forladt.

Og hvad er der så i det lederskab, Ifølge Nils Villemoes: På øverste hylde strategien, på mellemste hylde organisationen og værktøjerne og på nederste hylde medarbejdernes energi og synergi.

– Intet af det kan stå alene. Det handler om at få det til at spille sammen. Husk også, at alle mennesker læser regler forskelligt, så det handler om at tale sig til rette. Det er også det sjoveste, lød slutreplikken, mens deltagerne grinede færdig – og var enige om, at de havde fået en masse at tænke over.

læs mere om konferencen

Glæd dig til næste nummer af HK/Privatbladet, hvor der er reportage og interviews fra konferencen.
Bladet udkommer 5.december

læs
 andre nyheder
fra HK/Privat

Klik her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK