Tag hånd om dine kompetencer – ingen andre gør det

25. november 2014  |  Sjælland  |

HK Kommunal Sjælland samlede mere end 300 medlemmer til arrangement om fremtidens job og udvikling af kompetencer.

Flere end 300 medlemmer takkede ja, da HK Kommunal Sjælland satte fremtidens HK-job på dagsordenen og inviterede til uddannelsesdag i november. For hvad er der tilbage til os, når maskinerne har overtaget traditionelle HK-opgaver – og akademikerne har taget resten?
Det korte svar: Masser.

Fremtidens job og udvikling af kompetencer

Det handler om at have øjne og ører åbne og være klar til at springe til, når nye opgaver opstår og skal løses. Og så selvfølgelig at tilegne sig de kompetencer og kvalifikationer, der er nødvendige. Selv om du ikke har dem, så spring alligevel til og tilegn dig dem undervejs. Kompetenceudvikling er jo nødvendigvis ikke noget, der sker på en uddannelsesinstitution. Det sker løbende på arbejdspladsen, i fritiden og andre steder, hvis man ellers har øjne og ører åbne.

HK-kvaliteter

- I har nogle kvaliteter, som akademikere ikke har. I kan få gennemført tingene og løst opgaverne til tiden. Det er I eksperter i, opmuntrede formanden for Kommunernes Landsforening, borgmester Martin Damm under en indlagt paneldebat.

Jens Stenbæk, formand for Regionsråd Sjælland, supplerede:
-Det er vigtigt, at I har fokus på kerneopgaven og er tværfaglige. Patienten skal i fokus - ikke fagene, og I skal være parate til at samarbejde til mange sider både kommunerne, andre faggrupper, private og forskningsinstitutioner. I skal være med til at gøre patienten til partner i sin egen behandling.

Personligt ansvar

Sektorformand Michael Rosenberg, HK Kommunal, understregede, at kompetenceudvikling er en fælles opgave på arbejdspladsen. En vurdering, de to politikere medgav, men de understregede samtidig det personlige ansvar.

- Sætter man sig tilbage og venter på, at andre tager initiativ, sakker man agterud. Og man skal ikke forvente, at der bliver afsat flere penge til efteruddannelse og kompetenceudvikling i de nærmeste år, var budskabet fra politikerne.

- I bliver nødt til selv at tage hånd om jeres kompetencer og kvalifikationer. Ingen andre gør det. Søg udfordringerne. Sig ja, når nye opgaver byder sig til. Vent ikke på at din arbejdsgiver skal komme med et tilbud men opsøg selv mulighederne.

Modet til at sige ja

De mange HK’ere fik således ikke et entydigt svar med sig hjem om fremtidens job, men de fik gennem dagens seks workshops inspiration og stof til eftertanke, og blev måske motiveret til at bruge nogle af de muligheder, der er for at tilegne sig ny viden, nye kompetencer og selvværd. Mulighederne er mange, men hvad skal man vælge. Og handler det kun om uddannelse eller også om noget andet?

Fordi som en af indlægsholderne, en lægesekretær, fortalte om sine erfaringer med at læse til sundhedskommunom: - Det har selvfølgelig givet mig faglig viden men også mod til at sige ja til nye udfordringer og opgaver, når de opstår.

Søs Egelind rundede dagen af med humor og stof til eftertanke, men også med et budskab, som hun selv efterlever: Sig ja, selv om du ikke aner en pind om, hvad det indebærer.

Kommunal Efteruddannelse Karriereudvikling

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK